Toyota Motor Corp.

- Společnost kotovaná na burzách v Tokiu, Londýně a New Yorku. Největším akcionářem je Japan Trustee Services Bank. Rodina Tojodů drží kolem dvou procent.
- Firma zaměstnává přes 330 tisíc lidí.
- Tržby ve fiskálním roce 20012/2013 vzrostly o 18,7 procenta na 22 bilionů jenů (200 mld. USD). Zisk stoupl na zhruba trojnásobek, když dosáhl 962 miliard jenů.

Pokud se zakladatel automobilky Toyota Kiičiró Toyoda dozvěděl, že některý jím vyrobený vůz má závadu, pospíchal na místo, kde automobil vypověděl službu. Majiteli vozu se omluvil a poruchu vlastnoručně odstranil. Vadnou součástku vzal do dílny, zjistil příčiny jejího selhání a snažil se vymyslet opatření, aby se to neopakovalo. Toyoda se tak stal průkopníkem japonské zásady genči genbucu - tedy problém začít řešit tam, kde vznikl. S pomocí tohoto principu vybudoval firmu, která letos co do prodejů aspiruje na největší automobilku světa. 

Toyoda, toyota, da, ta

Firmu na výrobu automobilů Kiičiró Toyoda na počátku 30. let založil na doporučení svého otce Sakičiho. Ten si v Japonsku vysloužil přezdívku "otec průmyslové revoluce", byl zároveň vynálezcem a sám vybudoval prosperující továrnu na výrobu automatických tkalcovských stavů. Budoucnost však viděl v autech, a to i přes to, že v zemi vycházejícího slunce byly motorové vozy v té době považovány za riskantní investici.

První vůz Kiičiró Toyoda uvedl na trh v roce 1935. Automobil nesl označení A1. Jeho o rok mladší nástupce měl název AA a prodával se levněji než dovážené vozy z výrobních pásů Forda a General Motors. Brzy se firma pustila i do výroby nákladních aut. Tyto vozy už nesly jméno Toyota, nikoliv tedy jméno zakladatele Toyoda. Slabika "ta" prý zněla lépe než "da". A navíc zapracovala i pověrčivost - japonský znak "ta" je složen z osmi tahů a osmička je v Japonsku považována za šťastné číslo.

Na konci třicátých let vycítila automobilka velkou příležitost ve strmě rostoucím zbrojení. Když v roce 1937 začala druhá japonsko-čínská válka, Kiičiró Toyoda dal zelenou výrobě nákladních aut pro císařskou armádu. Odbyt rostl až do roku 1945, kdy americké bombardéry srovnaly továrnu se zemí.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.