Snad nejvíce diskutovaným tématem kolem elektromobilů jsou baterie. Konkrétně jak dlouho vydrží a co s nimi, až doslouží. I proto se velké automobilky začaly na akumulátory zaměřovat a hledají způsoby jejich dalšího využití. Například Škoda Auto minulý rok spustila energetické úložiště sestavené z použitých PHEV baterií (používají se v autech, v nichž je kromě elektromotoru i spalovací motor, hlavně u plug-in hybridů, pozn. red.), které byly zhruba na 70 procentech původní kapacity.

"Pilotní projekt úspěšně potvrdil koncept druhého života baterií. Vysokokapacitní úložiště jsme instalovali u dealerství Škoda, kde se v praxi ověřila možnost akumulace levnější noční energie či energie z obnovitelných zdrojů. Následně se dá tato energie použít pro napájení celého provozu dealerství," popisuje Jan Železný, který ve Škodě Auto pracuje na rozvoji e-mobility.

Úložiště ze starých baterií se osvědčilo zejména, když dealer instaloval nabíjecí zařízení pro elektrovozy. "Úložiště si dokázalo poradit s dodatečným nárokem na příkon řady wallboxů, a dokonce i rychlonabíjecí stanice," dodává Železný.

Boom výzkumu baterií

Výroba akumulátorů se stává jedním z hlavních průmyslových odvětví 21. století. Jejich výzkum, vývoj, výroba a využití zažívá obrovský boom po celém světě. Kromě elektromobilů se baterie začínají využívat ve stacionárních bateriových úložištích, která se montují do domácností, ale také začínají nahrazovat dokonce celé elektrárny. Pomalu se začínají využívat v lodní dopravě a experimentuje se i s letadly.

Všechny trakční lithiové baterie u elektroaut Škoda mají záruku nejméně osm let nebo 160 tisíc najetých kilometrů. Když doslouží, jednou z forem recyklace je opětovně je použít jinde než ve vozidle. "Můžeme těžit z množství energie, která je v baterii stále k dispozici. Mít takové druhotné použití je nejúspornější formou recyklace, které zároveň prodlužuje dobu, kdy se baterie využívá v původní formě, a zmírňuje se tak její CO2 stopa," vysvětluje Železný. Jakmile je lithium-iontová baterie již zcela nevyužitelná, musí se zrecyklovat ve specializovaném zařízení a až 97 procent původních materiálů z ní lze zpětně získat.

"Použité baterie v sobě ale mohou mít ještě dostatek kapacity pro to, aby se daly využít jako energetická úložiště pro budovy či obnovitelné zdroje energie. Toto využití může prodloužit jejich životnost i na více než dvojnásobek," vypočítává Železný. V úložištích mohou baterie sloužit dál díky tomu, že se v nich zatěžují méně než v elektromobilu.

I proto Škodovka nyní hledá, kde všude by se taková úložiště energií dala využít. V úvahu připadají úložiště pro průmysl, ale i pro domácnosti.

"Čím déle bude lithiová baterie sloužit ve voze a následně například v 'second life' energetických úložištích, tím více se bude redukovat její uhlíková stopa. Efektivnější recyklace v budoucnu poskytne recyklované materiály pro stavbu nových bateriových článků a elektromobilita bude celkově ještě více ekologická," předpokládá Železný.

Hyundai zvažuje pronájem nebo leasing baterií

Nejen Škoda, ale i další automobilky hledají cesty, jak baterie z elektromobilů využít co nejlépe. Například koncern Hyundai Motor Group se dohodl na spolupráci s jihokorejskou společností SK Innovation, která se zaměřuje na energetiku a chemický průmysl. Společně chtějí pracovat na vývoji udržitelného ekosystému baterií, protože právě ty budou podle názoru firem stěžejní součástí elektromobility.

Obě strany oznámily plán spolupracovat v různorodých obchodních oblastech souvisejících s akumulátory pro auta do zásuvky, jako jsou například řešení prodeje baterií, služby pro správu baterií a opětovné využití a recyklace baterií.

Firmy se rozhodly spolupracovat hlavně proto, že chtějí pokrýt celý životní cyklus článků. Baterie by už nesloužila jen jako něco, co se koupí a nainstaluje do elektroauta, ale půjde o princip označovaný jako BaaS, tedy Battery as a Service − baterie jako služba. To může zahrnovat i pronájem nebo leasing akumulátorů. Očekává se, že výsledkem této spolupráce bude rychlejší rozvoj spolupráce mezi automobilkami a výrobci baterií.

Stejně jako Škodovka i tato dvojice firem se chce zaměřit na baterie, které se už nedají použít do aut, jako na článek v úložištích energie.

Výroba baterií není tak emisní, jak se říká

Evropská unie se už předloni rozhodla o přechodu na bateriové elektromobily. Evropský parlament a členské státy se dohodly na tom, že do roku 2030 musí automobilky snížit průměrnou produkci CO2 o 37,5 procenta v porovnání s rokem 2021 a tento limit platí pro osobní vozy. V praxi to bude znamenat, že automobilky musí začít v ještě větší míře prodávat elektromobily nebo alespoň hybridy. Ovšem stále se vedou diskuse o tom, jestli jsou elektroauta z pohledu produkce emisí přínosem, nebo spíš ještě větší zátěží. Častým argumentem hovořícím proti elektromobilům je, že výroba baterií je náročná a vytváří víc emisí, než kolik jich vyprodukuje auto se spalovacím motorem.

"To jsou fámy a bludy šířené lidmi, kteří o věci nic nevědí. Určitě se při výrobě netvoří více emisí než u spalovacího auta, k tomu je k dispozici řada studií," říká Jan Horčík, šéfredaktor magazínu Hybrid.cz, a dodává, že je ale pravda, že se bateriím v průběhu let zkracuje životnost. "Jejich kapacita klesá asi o jedno procento za rok," uvádí Horčík.

Takže auto, které si člověk koupí s dojezdem 400 kilometrů, bude mít za deset let dojezd 360 kilometrů. "Na druhou stranu ani životnost spalovacích motorů není věčná a je potřeba jejich pravidelná údržba a servis, což u elektromobilů odpadá. Dnes už baterie nejsou slabým místem elektromobilů, ba naopak, jsou jeho srdcem a největší devízou," podotýká Horčík.

Akumulátory totiž konstrukci auta výrazně zjednodušují a umožňují mu využívat energii z obnovitelných nebo bezemisních zdrojů. "Za hlavní nedostatek proti fosilním vozidlům lze ale určitě považovat delší doplňování ,paliva', tedy nabíjení elektřiny. Tam je při vybité baterii skutečně nutné i u nejrychlejších nabíjecích stanic počítat s desítkami minut. I tady se ale technický vývoj žene kupředu," dodává Horčík.

EU směrnici o bateriích představí koncem roku

Problematikou článků z vozů do zásuvky a jejich recyklací nebo dalšího využití se zabývá i ministerstvo životního prostředí. Baterie z elektromobilů jsou podle evropské definice takzvané průmyslové baterie a sběr, recyklaci a další využití by měly zajistit automobilky.

"Tyto principy přejímá také návrh nového zákona o výrobcích s ukončenou životností, který aktuálně projednávají zákonodárci v Poslanecké sněmovně," říká mluvčí ministerstva Ondřej Charvát.

I Evropská komise zmiňuje oblast baterií ve svém novém akčním plánu pro oběhové hospodářství. Nyní připravuje změny v příslušné směrnici, která řeší baterie a akumulátory a do které spadá i problematika nakládání s odpadními bateriemi. Návrh by Evropská komise měla zveřejnit ke konci letošního roku.

Článek byl publikován ve speciální příloze HN Elektromobilita.