Vlastní auto je pro někoho symbol svobody, pro jiného nezbytnost, pro dalšího zbytečnost a černá díra na peníze, kterou se nevyplatí vlastnit. Hospodářské noviny se pokusily propočítat nejrůznější scénáře a srovnat nákup nového a ojetého auta za hotovost, operativní leasing, flexibilní pronájem a tzv. carsharing, tedy lépe řečeno minutovou půjčovnu.

Srovnání ukazuje případ jednoho z nejoblíbenějších aut českých soukromých zákazníků: Škody Fabia Combi. Jedná se o dostupný vůz s kufrem, jehož velikost vystačí i pro běžné rodinné nasazení, a úsporným a dostatečně silným 70kW turbomotorem. Konkrétní volba padla na verzi s manuální převodovkou a výbavou Ambition. Jako nové se takové auto podle ceníku prodává za 349 900 korun. Ve srovnání je rovněž odpovídající dvouletý kus s rozumným nájezdem, který se jako zánovní ojetina dá koupit za 269 900 korun.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Modelový případ ukazuje také tři možné majitele. Jednoho, který příliš nejezdí, bydlí ve velkém městě, do práce během týdne dojede hromadnou dopravou, ale dvakrát týdně musí autem na nákup a o víkendu na výlet. Ročně takový člověk najede přibližně 7000 kilometrů.

Druhý majitel jezdí denně z města poblíž Prahy do kanceláře v hlavním městě, s dalšími popojížďkami okolo a nejrůznějšími volnočasovými aktivitami zvládne za rok 12 500 kilometrů. Třetí případ je pak již mezi soukromými vlastníky výjimečnější – denně jezdí mezi dvěma velkými městy a za rok najede cca 21 tisíc kilometrů.

Pro tyto případy české zastoupení Škody napočítalo pro HN náklady na servis po dobu pěti let, tedy ceny pravidelných prohlídek, a do kalkulace vstupuje i pravidelná výměna pneumatik a jejich pořízení v autorizovaném servisu, pojištění, náklady na palivo a samozřejmě ztráta hodnoty. V modelovém příkladu se majitel auta zbaví po pěti letech, původně nového za 180 tisíc korun, ojetiny za 140 tisíc.

Výpočet logicky nezahrnuje nepředvídatelné výlohy jako opravu závad (u nového vozu se dá vyřešit prodloužením záruky na pět let za 5700 korun) a spoluúčast na opravě po případných nehodách. S ohledem na možnosti pojišťoven model uvažuje tak, že auto je stále pojištěno na úroveň pořizovací ceny, již od druhého roku je tedy přepojištěné, protože pojišťovna plní závazky jen do tzv. obvyklé ceny, která časem klesá.

Nákup za hotové model následně srovnává s operativním leasingem pomocí služby Škoda bez starostí, flexibilním pronájmem odpovídajícího auta od služby Driveto a carsharingem Anytime. U něho padla volba na hybridní Toyotu Corolla, která velikostně Fabii Combi odpovídá spíše než malý Yaris, který Anytime rovněž nabízí.

Výpočet v případě carsharingu není jednoduchý – sazby se mění mezi pracovním týdnem a víkendem, mezi dnem a nocí, platí se i speciální sazba za čekání, kdy auto stojí a není nastartované. Nájem se také většinou odvíjí od času, ne kilometrů. Model tedy uvažuje průměrnou rychlost jízdy 40 kilometrů za hodinu a odhaduje využití jednotlivých minutových tarifů. Jejich vhodnou volbou se náklady dají snížit. Je možné také volit různé poskytovatele podle výhodnosti sazeb, případně zvolit sdílení mezi soukromými osobami, jako je služba HoppyGo, která může nabízet nižší sazby.

Carsharing
Roční nájezd km 7000 12 500 21 000
Doba strávená v autě v hodinách 175,00 312,50 525,00
  v minutách 10 500,00 18 750,00 31 500,00
Podíl tarifů 2,99 0,30 0,30 0,30
  6,99 0,60 0,60 0,60
  7,99 0,10 0,10 0,10
Čekání 1,99 3000,00 5000,00 6000,00
Náklady na rok 67 815,00 120 387,50 197 475,00
Celkové náklady 339 075,00 601 937,50 987 375,00
Náklady na kilometr Kč/km 9,69 9,63 9,40

Vždy ale platí, že carsharing se vyplatí hlavně těm, kteří chtějí jezdit novým autem, nechtějí si lámat hlavu se servisem, pojištěním a hlavně jezdí nárazově a v celoročních součtech poměrně málo. Nevyžadují také auto jako zálohu a pojištění pro nečekané případy, typicky jde o rychlou noční cestu s nemocným dítětem na pohotovost. V modelu HN vychází kilometr ve sdílené Toyotě od 9,40 koruny do 9,70 koruny.

Vlastnictví auta je jasně spojeno s celou řadou pevných nákladů, ať už jde o pojištění, dálniční známku a do velké míry i ztrátu hodnoty nebo servis, protože prohlídky nejsou stanovené jen podle najetých kilometrů, ale i podle času. I vozy, které toho najedou málo, musí tedy pravidelně do servisu, v případě Fabie každé dva roky. S vyšším počtem najetých kilometrů se tyto pevné náklady rozpouští a kilometr vychází levněji. Pokud majitel ročně najede více než cca 9000 kilometrů, už se oproti carsharingu vyplatí koupit nové auto.

Nové auto
Roční nájezd km 7000 12 500 21 000
Celkový nájezd km 35 000,00 62 500,00 105 000,00
Amortizace 169 900,00 169 900,00 169 900,00
Dálniční známka 7500,00 7500,00 7500,00
Pojištění 130 025,00 130 025,00 130 025,00
Servis 15 498,77 15 498,77 21 697,48
Pneumatiky 25 222,93 25 222,93 28 594,70
Náklady na palivo 62 720,00 112 000,00 188 160,00
Celkové náklady 410 866,70 460 146,70 545 877,18
Náklady na kilometr Kč/km 11,74 7,36 5,20

Ještě níže se tento limit logicky posouvá se zánovní ojetinou, tam už se situace láme okolo 7500 kilometrů. Ojetina je tedy lepší volbou pro ty, kteří méně najedou a nechtějí nebo nemohou využívat carsharing. Nevýhodou vlastního auta může být větší vstupní investice. Nabízí se možnost nákupu na úvěr, který pořizovací cenu zvýší o úroky, případně poplatky, např. za zprostředkování úvěru. V rámci splátky majitel platí i pojištění.

Ojetina
Roční nájezd km 7000 12 500 21 000
Celkový nájezd km 35 000,00 62 500,00 105 000,00
Amortizace 129 900,00 129 900,00 129 900,00
Dálniční známka 7500,00 7500,00 7500,00
Pojištění 117 045,00 117 045,00 117 045,00
Servis 16 456,61 16 456,61 24 521,38
Pneumatiky 25 222,93 25 222,93 28 594,70
Náklady na palivo 62 720,00 112 000,00 188 160,00
Celkové náklady 358 844,54 408 124,54 495 721,08
Náklady na kilometr Kč/km 10,25 6,53 4,72

Zajímavá možnost pro ty, kteří nemají našetřeno, je operativní leasing. V jeho rámci si majitel auto nekupuje, ale pronajímá na předem stanovenou dobu. Je možné zvolit varianty se servisem nebo bez, v ceně měsíční splátky je pojištění. V modelech HN nevychází o mnoho hůře než nákup auta za hotové. Platí to zejména ve chvíli, kdy se roční nájezd šoféra blíží tomu, s čím počítá pronájem. Ten bývá často nabízen v několika variantách, které se liší délkou (typicky tři nebo pět let) a ročním nájezdem (deset, dvacet nebo třicet tisíc kilometrů).

Operativní leasing
Roční nájezd km 7000 12 500 21 000
Celkový nájezd km 35 000,00 62 500,00 105 000,00
Pronájem 305 760,00 343 200,00 384 960,00
Dálniční známka 7500,00 7500,00 7500,00
Pojištění v ceně v ceně v ceně
Servis 15 498,77 15 498,77 21 697,48
Pneumatiky 25 222,93 25 222,93 28 594,70
Náklady na palivo 62 720,00 112 000,00 188 160,00
Celkové náklady 416 701,70 503 421,70 630 912,18
Náklady na kilometr Kč/km 11,91 8,05 6,01

Pozor na to, že u operativního leasingu se většinou musí po vrácení vozu výrazně připlácet za překonání povoleného ročního nájezdu a že předčasné vrácení vozu bývá spojeno se smluvní pokutou. Proto je nutné zvolit správnou variantu, pronájem nemůže zcela pružně reagovat třeba na změnu práce, kdy se najednou výrazně zvýší roční nájezd.

Flexibilní pronájem
Roční nájezd km 7000 12 500 21 000
Celkový nájezd km 35 000,00 62 500,00 105 000,00
Pronájem 448 216,00 448 216,00 505 036,00
Dálniční známka v ceně v ceně v ceně
Pojištění v ceně v ceně v ceně
Servis v ceně v ceně v ceně
Pneumatiky v ceně v ceně v ceně
Náklady na palivo 62 720,00 112 000,00 188 160,00
Celkové náklady 510 936,00 560 216,00 693 196,00
Náklady na kilometr Kč/km 14,60 8,96 6,60

Podobně jako operativní leasing funguje i tzv. flexibilní pronájem, který v Česku nabízí například společnost Driveto. Oproti „operáku“ taková služba umožňuje vyměnit auto za jiné nebo ho předčasně vrátit, když přestane vyhovovat. Servis bývá v ceně, stejně jako všechny další služby, řidič ve své podstatě platí jen za palivo. Kvůli tomu je ale flexibilní pronájem dražší a má ještě jednu nevýhodu. U zmíněného Driveta se nedá spolehnout na to, že řidič dostane nové auto. Firma jeden vůz točí mezi zákazníky několik let.

Domácí lekce outsourcingu

Pokud se někdo rozmýšlí, jakým způsobem si koupí auto, do velké míry vlastně řeší stejný problém jako firma, která rozvažuje, jestli právní služby nechá řešit externí advokátní kanceláří, nebo zaměstná vlastního právníka.

Pokud padne volba na pořízení auta za hotové, zákazník si vlastně vše zařizuje sám – od vstupního kapitálu až po pojištění nebo servis. Pokud auto využívá, je takový model jasně nejlevnější. Uspořit se u něj dá pořízením ojetiny, ale logicky s většími servisními náklady a rizikem poruch daným stárnutím vozu, byť u zánovních aut je takové nebezpečí poměrně malé.

Jakmile ale přijde nutnost z nějakého důvodu něco na provozu auta svěřit někomu jinému, ať už je to vstupní kapitál (pořízení na úvěr), prodej ojetiny (operativní leasing) nebo prostě zajištění všeho okolo vozu (carsharing, flexibilní pronájem), je nutné počítat s tím, že ten, kdo takovou službu nabízí, si za to nechá tučně zaplatit.

Takový carsharing se zákazníkovi vyplatí jen tehdy, když auto používá málo, pak totiž může těžit z toho, že vysoké fixní náklady někdo jiný rozpustí mezi celou řadu dalších klientů. Pokud ale člověk ročně ujede okolo 8000 kilometrů, už je finančně zajímavější pořídit si zánovní ojetinu, od devíti je výhodnější než carsharing i nákup nového vozu.

Chcete se přidat k více než tisícovce investorů a dostávat investiční newsletter do e-mailové schránky? 

Přihlaste se kliknutím na obrázek níže k pravidelnému odebírání investičního newsletteru Peníze HN, kde naleznete naše původní analýzy, tipy na dobré čtení nebo glosy analytiků.

f1a96b8a 62fd 0f5d afc6 8e98902a8fa4