Na plácku před strašnickými halami parkuje plno aut v různém stadiu rozkladu, za několika plechovými vraty tu sídlí autoopraváři. Nenápadné šedivé dveře bez označení se otevírají a šedovlasý padesátník Neil Eamonn Smith mě zve do dílny, kde dnes sídlí značka Čezeta. Nebo spíš to, co z ní zbylo. Krásný historický statek v Mirošovicích, kde Smith bydlel a zároveň měl reprezentativní prostory společnosti, musel vloni na jaře prodat, aby splatil navyšující se dluhy. Čezeta teď už definitivně míří do insolvence.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Měl to být přitom obrovský úspěch. Neil před třemi lety rozjel prodej skútru Čezeta na elektrický pohon. Značku si zaregistroval už několik let předtím a nepřestávalo ho udivovat, že po ochranné známce na tak vizuálně výjimečný stroj Češi po revoluci okamžitě "neskočili" a licence léta zůstávala ležet ladem.

Smithův skútr vycházel z Čezety 501, která se v Československu vyráběla v 50. a 60. letech a pro kterou se pro výraznou příď s kulatým světlometem a robustní tvar mezi lidmi vžilo označení "prase". O ještě větší povědomí o stroji se před nedávnem zasadila také reklama s hláškou "Asi jinej gang".

Novodobá verze skútru, Čezeta 506, těží z výjimečnosti designu originálu. Karoserie už není plechová, ale ze sklolaminátu, prase dostalo elektrický pohon, na jedno nabití ujede zhruba 150 km a umí se pohybovat rychlostí 120 km/h. Vývoj i výroba kompletně probíhaly v České republice, stroj montovali v prostějovské továrně v prvorepublikovém strojírenském areálu Wikov. Smith uvedl skútr na trh v roce 2018 při příležitosti oslavy 60 let od založení Čezety.

Plány měla firma smělé. "Chceme vybudovat podobnou komunitu nadšenců, jako má třeba Vespa v Itálii," řekl pro Hospodářské noviny před třemi lety Smith. V roce 2020 podle jeho tehdejších odhadů Čezeta měla vyrábět 1000 skútrů ročně. Zájemce si chtěla najít především mezi zahraničními klienty, protože cena nebyla nízká, skútr stál téměř 400 tisíc korun. A to je na poměry strojů jedné stopy, byť na elektřinu a s výjimečným retro designem, dost. Celých 90 procent veškeré produkce si pořídili lidé ze zahraničí a podle Smithe se tak elektrická Čezeta dostala do Londýna, Paříže, Monaka, USA i na Nový Zéland.

Realita byla ale nakonec jiná než očekávání. Zatímco v roce 2018 se smontovalo 60 elektrických prasat, o rok později už jen pár a vloni ani jediné. Když má Smith popsat, kde vznikl problém, říká, že už v začátku udělal jednu zásadní chybu.

Chceme vybudovat podobnou komunitu nadšenců, jako má třeba Vespa v Itálii, říkal na počátku projektu před třemi lety nový majitel legendární značky Čezata Neil Eamonn Smith.
Chceme vybudovat podobnou komunitu nadšenců, jako má třeba Vespa v Itálii, říkal na počátku projektu před třemi lety nový majitel legendární značky Čezeta Neil Eamonn Smith.
Foto: HN – David Turecký

"Nedostávalo se nám tolik financí už na samotný rozjezd, a tak jsme vybrali peníze od investorů pomocí česko-slovenské crowdfundingové investiční platformy Crowdberry. Celkově šlo asi o 20 milionů. Vybraly se okamžitě, zhruba během deseti dnů, jenže nakonec se ukázalo, že tato forma financování má své velké slabiny," popisuje Smith.
S investory, kterých je přesně 93, nemůže jednat napřímo, ale pouze prostřednictvím Crowdberry. Jednotlivé strategické kroky pak investoři musí jednomyslně schválit. Když se v začátcích výroby záhy začaly objevovat potíže, bylo náročné najít společnou řeč.

"Jakmile nastaly problémy, s investory jsme v podstatě jen měsíce zprostředkovaně diskutovali o nějakých záchranných krocích, a přitom nerozhodli vůbec o ničem. Takto nám jen běžel čas a nakonec jsme skončili tam, kde jsme teď. S crowdfundingem jsem ztratil tu výhodu rychle o něčem rozhodovat. Určitě jsem udělal spoustu chyb při budování firmy. Byl jsem naivní a dnes vidím, že jsme si vypracovali pouze byznysový plán, kdy se nám mělo dařit, měli jsme hodně vyrábět a hodně prodávat. Teď vím, že jsme měli mít na začátku minimálně dvakrát tak větší rozpočet," popisuje.

V nedostatku zdrojů vidí problém i zástupci Crowdberry. "Hlavním problémem, který podle nás vedl k úpadku firmy, byly zdroje, pomalejší nástup trhu elektromobility a vysoká cena první generace Čezety. Přidala se i neochota majoritního zakladatele do firmy z osobních důvodů vložit dodatečný kapitál," uvádí investiční platforma ve svém vyjádření.

Vedle mirošovického statku postupně Smith prodal také téměř všechny skútry, které měla společnost připravené k pronájmu turistům. Koncem roku 2018 uzavřel spolupráci s pražským Hotelem Josef od designérky Evy Jiřičné na Starém Městě, který pořídil dva skútry v barvách hotelu na půjčování. "Reprezentativní prostory hotelu byly ideálním spojením s Čezetou. Chtěli jsme, aby si zahraniční hosté hotelu pronajímali skútry na projížďky Prahou. Propočítali jsme si, že bychom takto přišli ke stabilnímu dennímu příjmu 600 eur. Jenže koncept nám zcela nabourala i pandemie koronaviru a ze spolupráce sešlo. Šest skútrů jsme vloni prodali hodně pod cenou, zhruba za sedm až osm tisíc eur (za 200 tisíc korun). Byly hned pryč. Zůstalo mi jen jediné prase, navíc první vyrobené z první série. Snad ho také nebudu muset prodat, chtěl bych si ho nechat na památku," povzdechne si Smith nad modrým elektrickým skútrem, který přestěhoval do strašnické dílny.

Podle svých slov do firmy vložil 15 milionů a dalších šest na splacení dluhů, tedy celkem 21 milionů. Crowdberry vedle počátečních 20 milionů má vůči Čezetě pohledávku ve výši 6,9 milionu. Firma je ale aktuálně úplně bez peněz.
Investoři, kteří prostřednictvím Crowdberry vlastní 30procentní podíl, do firmy odmítli vložit další hotovost. Z prodaných skútrů, kterých je podle Smithe celkově lehce přes 70, navíc žádné peníze nezbyly. "Víte, i když skútr stál skoro 400 tisíc, ve skutečnosti jsme na něm neměli žádnou marži. Téměř polovinu ceny skútru tvořila drahá baterie," říká.

Jako další příčinu komplikací dnes vidí i výrobu samotnou. "Museli jsme vypracovat dodavatelský řetězec. Měli jsme totiž přes 30 externích dodavatelů, navíc dnes v Česku motorky nikdo nevyrábí, i Jawa především dováží z Číny. Museli jsme začít od nuly, nebylo dost schopných lidí a dodávky vázly. Také to nebylo levné. Chtěl jsem zachovat výrobu na domácí půdě, dnes si myslím, že kdybychom využili víc dílů z Asie, výrobní ceny by byly pravděpodobně nižší," uvažuje Smith.

Čezeta podle jeho slov už měla vypracované plány na druhou sérii skútru – model 507, kde se cena baterie měla snížit na polovinu a zároveň měla zvládnout dojezd 200 km na jedno nabití. "Technický vývoj jde v tomto směru hodně kupředu a věřím, že dnes bychom mohli nabídnout Čezetu za cenu možná i od 150 tisíc korun. To byl náš záměr – přijít na trh s dostupnějším strojem, aby si ho mohlo dovolit co nejvíc lidí i z Česka. Zpětně si říkám, že jsme zřejmě přišli s nápadem na elektrickou Čezetu moc brzo, předběhli jsme trochu dobu," uvažuje. I když má v předobjednávkách na novou verzi skútru údajně na čekací listině 100 tisíc eur (2,6 milionu korun), bez dostupné hotovosti už firma není schopná vyrábět.

Čezeta 506 oživuje vzhled někdejšího stroje. Benzínový motor nahradil ekologičtější elektromor

V lednu letošního roku proto Neil Smith oznámil, že Čezeta zamíří do insolvence. Celý rok předtím se neúspěšně snažil najít kupce. "Oslovil jsem minimálně 200 různých firem nebo lidí z byznysu, a to jak v Česku, tak ve Velké Británii nebo USA, jmenovitě například i ČEZ nebo Škodu Auto. Ale nikdo zájem neprojevil, pro Škodovku jsme údajně malí a ČEZ chce investovat do softwaru, ne do projektu, jako je výroba elektrického skútru," popisuje Smith.

Údajně se firmy vyjádřily také v tom smyslu, že jde o vysoce rizikový byznys s mizivou vidinou na zisk. Aby se na výrobě elektrického skútru, navíc montovaného v České republice, dalo vydělávat, musely by se zcela změnit výrobní procesy. Dodává ale, že firma je aktuálně bez dluhů, vyjma pohledávek vůči svým věřitelům. "Dluží investorům prostřednictvím Crowdberry a samozřejmě mně, majoritnímu vlastníkovi. Nemáme ale žádné dluhy vůči státu nebo zaměstnancům, všechny jsme, až na mě, propustili a jediný dluh třetí straně je ve výši čtvrt milionu," vypočítává Smith.

"Teď řešíme kroky v návrhu na insolvenci s právníkem. Den poté, co jsem zaslal insolvenční návrh společnosti, mi z Crowdberry napsali, že zorganizují skupinu investorů, která chce shromáždit šest milionů na splacení mého dluhu a řešení insolvence. Viděl jsem, že vydali tiskovou zprávu, že peníze mají připravené, ale zatím jsem od nich nedostal žádnou zprávu. Musím říct, že mě to zarazilo. V minulosti odmítli do reorganizace Čezety investovat, což de facto vedlo k ukončení provozu," říká.

Zástupci Crowdberry ale namítají, že Čezeta fakticky v insolvenci není a že kapitál k její záchraně je připraven. "Čezeta technicky není ve stavu insolvence, jelikož její dluhy jsou z 98 procent vůči jejím majitelům – Neilu Smithovi a investory z platformy Crowdberry. Potřebný kapitál na řešení aktuální insolvence mají naši investoři již od ledna připravený. Udržitelné řešení pro Čezetu a její rozvoj následně představíme veřejnosti po dohodě s majoritním vlastníkem, který inicioval návrh na insolvenci. Bohužel i přes snahu jsme během minulého roku nedospěli k dohodě, která by dostatečně chránila zájmy a hodnotu investorů Crowdberry. Věříme, že se to nyní podaří," uvádí Crowdberry ve svém vyjádření.  

Pokud by se zázrakem nový investor našel, Smith by si přál, aby Čezeta nějakým způsobem pokračovala dál. "Třeba se mu bude na rozdíl ode mě dařit. Kdybych mohl být u toho jako spolupracovník, byl bych velmi rád. Stále prase považuji za trochu nedoceněnou ikonu československého průmyslu. Mělo by být pro Čechy něco jako pro Brity Mini nebo Němce VW Brouk. Zaslouží si to. Je jako Mona Lisa, pro někoho ošklivá, pro jiné naopak nadčasově krásná," uzavírá Smith.

Podle investorů z Crowdberry budoucnost firmy ztracená ještě není a ve hře je její prodej i vstup strategického partnera. "Pro obě verze máme reálné možnosti a rozpracovaná jednání se zájemci z regionu západní Evropy a dokonce blízkého východu a Asie," tvrdí zástupci platformy.

Jestli britský podnikatel po ukončení insolvence Čezety zůstane v Česku, zatím neví. Přišel sem koncem 90. let z Londýna, kdy zde pracoval jako ekonomický poradce pro společnost Ernst & Young. "Praha mi učarovala, mám rád místní lidi, přírodu, město i hory. Také jsem si tu časem našel ženu a především se zamiloval do Čezety a plánům na její reinkarnaci skutečně věřil. Finančně to nebyl úspěšný projekt, ale rozhodně ten nejzajímavější, jakému jsem se v životě věnoval," hodnotí Smith. Dnes ale jeho děti pomalu dospívají a má už také po rozvodu. "Myslím, že minimálně dalších pět let tu ještě kvůli dětem zůstanu. V Británii ale žije má matka, která přichází do let, kdy mě bude možná víc potřebovat," dodává Neil Smith.

Čezeta 506 oživuje vzhled někdejšího stroje. Benzínový motor nahradil ekologičtější elektromor