K vodíkovým autům mají Češi zatím rezervovaný přístup. Nejen proto, že tu zatím neexistuje funkční síť plniček, ale i proto, že o autech na vodík zatím širší veřejnost příliš neví.

Jedním z průkopníků těchto aut jsou jihokorejské Hyundai a japonské značky Honda a Toyota. Ta už v roce 2014 představila model Mirai, sedan střední třídy, který spaluje vodík a zvládne dojezd až 500 kilometrů. Hlavním trhem jsou pro něj USA následované domácím Japonskem.

V Česku se ale Mirai nikdy do prodeje nedostalo. Ve skutečnosti Toyotu na českém území de facto předběhl Hyundai, třetí hlavní hráč na poli vodíkových technologií v autech. Jihokorejská automobilka vloni uvedla model Nexo. Je totiž možné ho objednat dokonce i v Česku, i když zatím se k tomu z českých zákazníků nikdo neodhodlal. Především proto, že vyjma neveřejné plnicí stanice v Neratovicích tu neexistují místa, kde by bylo možné vodík do vozu "natankovat". "Na vyžádání jsme schopni Nexo zákazníkovi prodat i na českém trhu. Sériově ho nenabízíme kvůli chybějící vodíkové infrastruktuře. Ohledně plánů do budoucna záleží právě na výstavbě vodíkových plnicích stanic," řekl tiskový mluvčí českého zastoupení značky Hyundai Jan Pohorský.

Souvislost mezi rozšířením modelů na alternativní paliva a dostupnost těchto paliv jde totiž ruku v ruce, a stejně jako výrobci často poukazují na to, že nemohou představovat auta, když pro ně neexistuje možnost "tankování", kontrují provozovatelé plnicích stanic, že značné investice do vybudování sítě plniček se nevrátí, pokud taková auta nebudou k dispozici a natolik cenově přijatelná, aby je zákazníci kupovali. Své o tom vědí výrobci čistých elektromobilů a provozovatelé nabíjecích stanic.

To se má však brzy změnit. Skupina UniPetrol, která provozuje síť čerpacích stanic Benzina, oznámila, že se nyní na výstavbu vodíkových stanic v Česku zaměří. "Budoucnost vidíme ve vodíkové elektromobilitě. Nikoliv tedy v té dnešní akumulátorové, ale v té, kde bude k pohonu elektrického k motoru sloužit vodík. S využitím vodíku se razantně zvýší dojezd a sníží čas potřebný k tankování. Ten bude podobný, jako dnes při tankování klasických paliv. Půjde tedy nikoliv o hodiny, ale minuty," řekl Pavel Kaidl, tikový mluvčí skupiny UniPetrol.

V blízké budoucnosti firma plánuje rozšířit o vodíkové plnicí stojany dvě stávající čerpací stanice v Praze na Barrandově a v Litvínově. Má údajně zpracované studie proveditelnosti pro tyto konkrétní lokality. Projekt je ve stádiu získávání potřebných povolení, a proto zatím není znám přesný termín stavby ani výše investice ze strany UniPetrolu. Podle Pavla Kaidla má firma v plánu rozvoje vytipovány další lokality. "V nabídce bude vodík o tlakové úrovni 350 bar pro vozidla hromadné dopravy, resp. 700 bar pro osobní automobily," dodal Pavel Kaidl.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

UniPetrol doufá, že rozvoj sítě vodíkových stanic v Česku by mohl být impulsem pro rozhodnutí městských zastupitelstev o nákupu vodíkového vozového parku pro městskou hromadnou dopravu.

Také v Řeži má vzniknout plnička vodíku pro malé automobily. Oznámila to firma ÚJV Řež, kterou vlastní ČEZ. Testovací provoz se má spustit v roce 2020. Projekt, jehož hodnota se pohybuje kolem 25 milionů korun, finančně podpořila Technologická agentura České republiky.

Toyota nyní oznámila, že v Česku se konečně začne prodávat jejich první vodíkový automobil Mirai. "Jsme úplně na začátku a nejdříve musíme vodíkové auto českým zákazníkům vysvětlit. Kamkoli přijdu, zjistím, že 99 procent lidí neví o vodíkových autech vůbec nic," říká v rozhovoru pro HN šéf českého zastoupení značky Martin Peleška.

Toyota v Česku roste

Toyota v roce 2018 podle statistik SDA prodala 9813 aut, meziročně o 1485 vozů více. V pořadí značek postoupila z desáté na devátou příčku. Prodej osobních a užitkových vozů celkem se zvýšil o 17 procent, což je nejvíce v historii Toyoty na českém trhu.

Jak moc vaše rozhodnutí ovlivnilo to, že UniPetrol chce v Česku brzy otevřít veřejné stanice na vodík?

Víme o sobě a garantovali jsme, že jsme připraveni Mirai uvést na trh. UniPetrol naopak přislíbil, že je připraven postavit plničku. Očekáváme, že v roce 2020 se začne prodávat nová generace vodíkové Mirai, a tu už přivezeme do Česka. Aktuální model se totiž nachází v konečné fázi životnosti, výrobní kapacity jsou navíc omezené. Vstup na český trh by tedy neměl nyní smysl.

Budou zpočátku jen dvě plnicí stanice na vodík stačit, aby Češi kupovali tyto vozy?

Jsme úplně na začátku a nejdříve musíme vodíkové auto českým zákazníkům vysvětlit. Kamkoli přijdu, zjistím, že 99 procent lidí neví o vodíkových autech vůbec nic. Dokonce ani to, že je to elektromobil a vodík je nosičem energie. Jde o velký přelom v alternativních palivech. Musím také vysvětlovat, že Mirai nemá lámat rekordy ve velikosti kufru nebo dalších měřítkách, která jsou nyní mezi automobilisty sledovaná. Nestačí tedy jen přivézt auto na trh, lidi by bez znalosti technologie a jejích výhod jen konstatovali, že je drahé, má malý kufr a v Česku je málo plniček.

V čem bude nové Mirai jiné?

Technicky udělá velký pokrok, má mnohem delší dojezd - 900 až 1000 km - dnes do vozu dostanete pod tlakem 700 bar pět až šest kilogramů vodíku. S ohledem na spotřebu lehce přes 1 kg vodíku na 100 km je tedy dojezd poloviční.

Vy osobně věříte víc čistým elektromobilům, nebo autům na vodík?

Není to otázka víry, ale toho, jak bude reagovat veřejnost. Poptávka odpovídá tomu, na co se auta používají. Náš postoj je takový, že svět není černobílý a je dobrý být připraven na všechno a mít v portfoliu jak vozy na elektřinu, tak na vodík, ale i na klasická paliva. Podle našich prognóz mix bude s ohledem na použití vozů rozmanitější.

Znamená to, že brzy představíte další vodíková auta?

Rozhodli jsme se na ně orientovat značku Lexus. Ne že by se nabídka soustředila jen čistě na vodík, ale místo někdejších několika výkonnostních dieselů nebo benzinových verzí budou k dispozici elektrické nebo vodíkové.

Martin PeleškaDnes se zejména v západní Evropě vlády snaží víc propagovat čisté elektromobily, hybridy už nejsou tak podporované jako kdysi. Jak se k této situaci stavíte?

Považujeme dotace za pokřivení trhu, které ale může vlnu alternativních paliv zpočátku rozjet, dlouhodobě ale účinnost mít nebudou. Chceme  své modely připravit na to, aby uspěly i bez nich. Pro začátek nám mohou pomoci, ale nakonec pro výrobce ani zákazníky není dobré, když skončí, protože trh může zareagovat jinak. Pokud se dnes objevují dotace a mizí, je to živé prostředí, ale chceme vytvořit podmínky i bez nich.

Toyota má v Česku za sebou velmi úspěšný rok, prodeje se meziročně zvedly. Nicméně vloni se v souvislosti se značkou objevily i další informace, například že v továrně TPCA v Kolíně se přestanou vyrábět minivozy značek PSA a Toyota továrnu převezme. Co s ní bude dál?

Toyota je globální značka, vyrábí auta v mnoha zemích, v Evropě konkrétně v sedmi státech. Pokud zainvestovala a vytvořila partnerství, chce ho nadále podporovat. Nechceme tedy ve výrobě v Česku skončit. Co ale bude v Kolíně dál, zatím nevím.

Sdílení je mezi automobilovými výrobci nevyhnutelné, je to cesta, jak ušetřit náklady. Plánujete další prohlubování spolupráce?

Dnes jsme ve fázi, kdy se na to připravujeme. Investujeme do výzkumů, věnujeme se plánům sdílení aut, vývoji technologií a elektromobilitě, autonomního řízení. Zjišťujeme ale, že čím víc se do vývoje ponoříte, tím víc se rozšiřují možnosti v dalších oblastech a ukazuje se, kde všude by šlo spolupracovat.

Jak se Toyota připravuje na budoucnost, například v oblasti autonomního řízení?

Dám konkrétní případ. Ve výzkumném institutu Toyoty, který má na starosti vývoj autonomního řízení, jsme se bavili o tom, jak bude fungovat. Šéf institutu Gill Pratt mi vysvětloval, že pro normální provoz je důležité vyřešit předvídání. Je to jako otevřená skříňka, složitý mechanismus, který funguje mezi lidmi, ale počítač se ho zatím není schopen naučit. Třeba po chodníku jde maminka s dítětem, chystají se přejít. Vy je vidíte a zpomalíte, jenže maminka se najednou skloní a utírá dítěti nos. Pro řidiče-člověka je v tu chvíli jasné, že přecházet nebudou, a tak kolem nich pomalu projede bez zastavení. Jenže počítač takovou situaci neumí vyhodnotit a dál nepojede. Nebo reklama na zádi dodávky, na které je člověk konzumující jogurt. Počítač nepozná, že jde o polep vozu. Jsou to věci, které se objevují při složitějším vývoji a je potřeba je vyřešit.