Všechno se děje současně. Změna je ohromná a všechny trendy, které teď hýbou evropským autoprůmyslem, mají vliv na to, jak bude trh s automobily v následující dekádě vypadat," říká Petr Knap, vedoucí partner pro automobilový sektor ve společnosti EY. S přednáškou věnovanou trendům elektromobility a jejích dopadů na Česko vystoupil na letošní konferenci Elektromobilita 2020. Zhlédnout ji je možné na webu Fora Elektromobilita.

Zmíněné trendy, které povedou k radikální proměně autoprůmyslu v Evropě, a tedy i v Česku, jsou podle něj aktuálně čtyři. "V prvé řadě jde o udržitelnost a téma emisních limitů, což nás směřuje k elektromobilitě, dále téma sdílených služeb a nových forem pronájmu nás vede ke sdílené elektromobilitě. Umělá inteligence a strojové učení otevírají prostor pro autonomní řízení, které se zdokonaluje. A čtvrtým trendem jsou rychlejší datové přenosy, internet věcí a 5G sítě, což nás směřuje k dokonalejší konektivitě vozů a lepším službám," vypočítává současná témata autoprůmyslu Knap.

Související

Všechny trendy mají podle něj velký potenciál radikálně změnit trh. Kolem elektromobility se vytváří kompletně nový ucelený ekosystém, který představuje nové rozdělování zisku mezi další hráče, kteří zde doposud nedominovali, nebo dokonce ani neexistovali. Například poskytovatelé služeb, noví dodavatelé a energetické společnosti. Automobilky tím ztrácí svou po léta zavedenou roli a jsou nucené na změnu reagovat. Lidově řečeno - udržet krok tím, že se transformují.

Autoprůmysl je pro evropský trh přitom klíčový a Evropa na něm z velké části stojí. "Celých 17 procent průmyslové výroby v Evropě a také 7 procent HDP zajišťuje automobilový sektor. Jak dobře se v Evropě budeme v budoucnu mít, tedy na autoprůmyslu hodně závisí a nedá se to tak rychle změnit," myslí si Knap.

Prodeje aut přitom letos zažívají krizi. Zatímco loni se v Evropě prodalo 19 milionů vozů, letos to bude podle odhadů minimálně o 3,5 milionu méně. Jako byste najednou vyřadili deset evropských továren. Do konce roku zbývají tři měsíce a zatím není jisté, jaká bude letošní bilance. Krizi výrazně ovlivnila pandemie koronaviru.

"Skoro 14 milionů lidí v Evropě je v autoprůmyslu zaměstnáno nepřímo, pokud vedle výroby samotné počítáme také dodavatele, servis nebo prodejní služby. A někdy se zapomíná, že výdaje na výzkum a vývoj jsou z 30 procent financované z autoprůmyslu. Ohromnou část inovací tedy zajišťuje právě automobilový sektor," vysvětluje Knap.

Elektromobilita v mnohém představuje pro výrobce výzvu, se kterou není snadné se popasovat. Výrobci komponent, které nebudou mít uplatnění v elektrických autech, budou muset rychle reagovat na změnu obchodního modelu. Automobilky musí výrazně investovat do vývoje. "Trápí je i nedostatek kvalifikovaného personálu v oblasti IT, což doposud nebyla u automobilek tak velká priorita a teď jsou takoví experti potřeba," nastiňuje Knap. "Také to s sebou ale nese velké příležitosti. Jen v EU funguje 200 továren, které vyrábějí auta, motory, převodovky a další díly. S tím se dá pracovat," dodává.

Automobilky mají podle Knapa zkušenost s koordinací dodavatelského řetězce. "Evropské značky mají stále silnou image a výzkum a vývoj orientovaný aktuálně na elektromobilitu dává dobré předpoklady, aby mohla proběhnout transformace od klasické výroby po služby s vysokou přidanou hodnotou. Tím by se autoprůmysl mohl změnit. Věřme, že se s tou výzvou popasujeme," uvažuje.

Auta zdraží. A elektromobily zřejmě tak rychle nezlevní

Automobilky jsou kvůli elektromobilitě a nutnosti splnit emisní limity u prodaných vozů ve snaze vyhnout se pokutám nuceny masivně investovat do vývoje. Současně se jim výrazně propadly zisky kvůli nižším letošním prodejům. Podle Knapa to povede ke zdražování aut.

"Nové auto se do budoucna stane luxusním zbožím, auta zdraží. Je to vidět na našich průběžných indexech, které EY vyhodnocuje. Investice do vývoje, elektromobility a dalších čistších pohonů, dále zvyšující se nároky na bezpečnost, to se zkrátka musí někde získat zpátky. A navíc propady prodejů. Když to řeknu velmi ošklivě, automobilky se budou muset někde zahojit," říká.

Podle jeho odhadů porostou ceny všech aut. "Není ani jisté, jestli se dočkáme poklesu cen baterií u elektromobilů, protože proti tomu hraje dostupnost prvků v nich obsažených. Je možné, že žádná auta nebudou zlevňovat a u spalovacích aut dojde k ještě většímu cenovému nárůstu, protože potřebují takové úpravy, aby dosahovala nižších emisí. Odvětví čelí ohromným nákladům a potřebuje dohnat ztráty, které se táhnou už od jara a trh z toho není venku," vysvětluje Knap.

Související