Německý koncern Volkswagen musí zákazníkům, kteří mají auto dotčené manipulací s emisemi, vyplatit za vůz náhradu. Výrobce ale může výkupní částku snížit podle počtu kilometrů, které autem zákazníci ujeli. V pondělí o tom rozhodl německý nejvyšší soud v Karlsruhe. Automobilka krátce nato uvedla, že se chystá zákazníky vyplatit výměnou za ukončení soudních sporů. O výši odškodnění se bude rozhodovat případ od případu. Volkswagen uvedl, že nabídne "pragmatické a jednoduché řešení".

Soud rozhodoval v případu německého důchodce, který si v roce 2014 koupil použitý Volkswagen Sharan 2.0 TDl za 31 490 eur (dnes 859 tisíc korun). Automobilka majiteli auta vyhovět odmítala, neboť vůz byl podle ní po odstranění závadného softwaru plně funkční.

"Rozsudek znamená právní jistotu pro miliony spotřebitelů v Německu a opět dokládá, že ani velké koncerny nestojí nad zákonem," prohlásil právník Claus Goldenstein, který žalujícího zastupoval. Goldenstein rovněž zastupuje dalších 21 tisíc klientů.

Skandál s naftovými motory zasáhl desítky tisíc majitelů aut. Spolkový soudní dvůr, jak se německý nejvyšší soud oficiálně jmenuje, ale v případu upraveného softwaru rozhodoval poprvé - proto je pondělní verdikt považován za průlomový. Výnosy dvoru také jako precedens při svém rozhodování využívají soudy nižší instance.

Postoj soudu posiluje pozici zákazníků, pro Volkswagen by naopak mohl vést k mimořádným nákladům. Automobilka totiž čelí několika tisícům soudních řízení, která chce ale podle pondělního prohlášení v dohledné době ukončit. Verdikt se zároveň vztahuje i na jiné výrobce aut, nejenom na koncern Volkswagen.

 

Německý důchodce Herbert Gilbert tvrdí, že kdyby o úpravě softwaru věděl, nikdy by si takové auto nekoupil. Jeho žalobu nejprve soud v Bad Kreuznachu v říjnu 2018 odmítl, ale odvolací soud v Koblenzi v červnu 2019 rozhodl jinak. Soud tehdy konstatoval, že automobilka ve snaze o maximalizaci zisku systematicky klamala úřady, konkurenci i spotřebitele, a Volkswagenu proto nařídil vyplatit za auto po odečtení doby užívání zhruba 25 600 eur.

Gilbert se ale s verdiktem odvolacího soudu nespokojil a u Spolkového soudního dvoru se domáhal plné částky. Spokojená nebyla ani automobilka, která požadovala revizi rozsudku. Zdůvodňovala to tím, že majitelům žádná škoda nevznikla, neboť vozy byly i přes upravený software vždy plně funkční. Dvůr ale potvrdil rozhodnutí odvolacího soudu.

Volkswagen podle agentury DPA udává, že proti němu bylo v Německu vzneseno asi 60 tisíc žalob. Pondělní verdikt do kauzy podle médií přináší jasnější linii, neboť jednotlivé soudy dosud přicházely s odlišnými závěry. I tak ale komentátoři poukazují na to, že soudní dvůr dosud neodpověděl na všechny otázky. Například není jasné, jak by se mělo přistupovat k zákazníkům, kteří si vůz s upraveným naftovým motorem pořídili poté, co se informace o skandálu dostaly na veřejnost. Dvůr má proto ke kauze na léto naplánovaná další slyšení.