První elektromobil od Škody Auto, model Citigo iV, bude automobilka v Česku nabízet za 429 900 korun. Vůz, který se k zákazníkům dostane na začátku příštího roku, je tak nejdostupnějším elektromobilem na českém trhu. Vyplývá to z informací, které v úterý na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem zveřejnila Škoda Auto. Benzinové Citigo již nebude automobilka nabízet.

Škoda zároveň v úterý spustila předobjednávky elektrického Citigo. Prvních 500 zákazníků, kteří si vůz závazně objednají, získá bezplatné nabíjení ve veřejné síti skupiny ČEZ po dobu jednoho roku. Nabídku elektrifikovaných modelů značky doplňuje model Superb iV s plug-in hybridním ústrojím, který bude k dispozici od 876 900 korun na přelomu letošního a příštího roku.

Související

Právě cena byla dosud vedle dobíjecí infrastruktury hlavní překážkou většího rozšíření elektromobilů v Česku. V tuzemsku jich je v současnosti registrovaných kolem 3000.

S cenou okolo 430 000 korun nemá elektrické Citigo přímého konkurenta. Nejprodávanější elektromobily na českém trhu jsou o stovky tisíc dražší. Například sesterský VW e-up!, který se rovněž jako Citigo iV vyrábí v Bratislavě, je  zhruba o 170 000 dražší, dvoumístný minivůz Smart EQ Fortwo stojí přes 560 000 korun, Renault Zoe začíná na 837 000 korun, Hyundai Ioniq Electric na 730 000, Nissan Leaf stojí 950 000 korun a základní cena BMW i3 přesahuje milion korun. Rovněž cena elektrického VW Golf se blíží jednomu milionu. V porovnání s nejlevnější benzinovou Fabií je cena Citigo iV vyšší o 160 000 korun.

Hybridní Superb je po o třídu menším Hyundai Ioniq druhým nejdostupnějším hybridem do zásuvky na trhu. Cena je zároveň jen o 27 000 korun vyšší proti verzi s dvoulitrovým motorem TDI 140 kW. Cena dalších konkurentů Toyoty Prius nebo Kia Niro začíná těsně pod jedním milionem korun.

"S modely Citigo iV a Superb iV zahajujeme elektrickou budoucnost značky Škoda, na níž se nyní mohou přímo podílet i naši zákazníci. Ta se již velice brzy stane dostupnou nejen s ohledem na férovou pořizovací cenu vozu, ale i smysluplnou kapacitu baterií a s tím souvisejícího dojezdu. Velmi brzy budou následovat další elektrifikované modely," uvedl ředitel Škody pro ČR Luboš Vlček.

Městský pětidveřový vůz Citigo iV je poháněn kompaktním elektromotorem s nejvyšším výkonem 61 kW a maximálním točivým momentem 212 N.m. Elektromobil díky tomu zrychlí z nuly na 100 km/h za 12,3 sekundy a dosáhne nejvyšší rychlosti 130 km/h. Dojezd vozu na jedno nabití je až 260 kilometrů. Náklady se pohybují okolo 0,50 Kč/km v závislosti na tarifu a poskytovateli elektrické energie. Součástí základní výbavy vozu je i dvojice nabíjecích kabelů, a to pro dobíjení ze standardizované elektrorozvodné sítě (230 V) nebo nabíjecí kabel pro veřejnou dobíjecí stanici a domácí nabíječku (tzv. wallbox). Nabití vozu z nuly na 80 procent kapacity baterie prostřednictvím běžné 230 V zásuvky trvá 12,5 hodiny, při použití rychlodobíjecí stanice s výkonem 40 kW je vůz možné na 80 procent výkonu dobít za 60 minut.

Prodejní síť značky v České republice bude už v blízké budoucnosti energeticky soběstačná, posílí veřejnou síť dobíjecích stanic vlastními a bude umět efektivně využít starší baterie z elektromobilů jako úschovnu elektrické energie.

"Od 1. ledna 2020 budou všichni autorizovaní partneři Škody splňovat standardy pro prodej, servis a nabíjení elektromobilů. Součástí služeb bude i poradenství při instalaci domácí dobíječky," doplnil mluvčí Škody pro Česko Vítězslav Pelc. ČEZ v současnosti disponuje více než 170 dobíjecími stanicemi a zhruba každý týden otevírá další. Celkově je v Česku přes 400 veřejných dobíjecích stanic.

Všechny elektrifikované automobily z produkce společnosti ponesou jednotné označení iV. Písmeno "i" označuje inovativnost a inteligenci, "V" znamená "vozidlo". V příštím roce uvede Škoda na trh první elektromobil vyvinutý na koncernové platformě MEB a také hybridní Octavii. Do konce roku 2022 představí celkem deset modelů s různým stupněm elektrifikace, hlásících se k rodině iV. Škoda očekává, že podíl elektrifikovaných vozů na celkovém prodeji bude do roku 2025 činit přibližně 25 procent.

Související