Automobilka Škoda Auto ve čtvrtek otevřela novou lakovnu v hlavním závodě v Mladé Boleslavi. Práci v ní najde více než 650 lidí. Firma do nového provozu investovala 214,5 milionu eur (asi 5,5 miliardy korun). Lakovnou ročně projde až 168 000 karoserií, čímž se celková kapacita lakování automobilky zvýší na 812 000 kusů ročně, řekli ve čtvrtek novinářům představitelé Škody Auto.

Řadu lidských úkonů nahradí roboti, kterých je v nové lakovně 66. K nejmodernějším technickým zařízením lakovny patří například plně automatický dopravníkový systém pro jednotlivé karoserie během přípravy a aplikace základního laku. Tento systém umožňuje zvolit parametry individuálně pro každý vůz. U běžných lakovacích linek není možné kvůli transportu karoserií na řetězových dopravníkových pásech udělat taková nastavení na míru.

"S novou lakovnou uvádíme do provozu jedno z nejmodernějších zařízení svého druhu v celé Evropě. Vysokým uplatněním inovativních technologií splňují pracoviště zaměstnanců nejnáročnější požadavky na ergonomii," řekl člen představenstva Michael Oeljeklaus.

Lakování karoserií bylo dosud úzkým místem celého procesu výroby automobilu. Lakovna je nyní v záběhu, do plného provozu by se měla dostat koncem letošního roku, zvládne pak nalakovat denně asi 700 karoserií.

Technické vybavení má podle Škody nízkou spotřebu energie. Příkladem má být jedinečná technologie sušení v nové lakovně. Aby se při vypalování vrstev laku vyrovnávaly teplotní rozdíly mezi masivními, vysokopevnostními částmi karoserie a odlehčenými plechy, foukají centrální tepelné výměníky horký vzduch na přesně definovaná místa. Tímto způsobem snižuje firma spotřebu energie při sušení vrstev laku až o 20 procent.

Na vůz se nanáší pět vrstev, které nakonec vytvoří vrstvu o tloušťce asi 0,1 milimetru. Lakovna používá 17 barevných odstínů, mnohé s metalickým nebo perleťovým efektem.

Zbytkové částice laku se absorbují cestou takzvaného suchého odlučování. Při tomto postupu nahrazuje mletý vápenec dosud používanou vodu, tím nevzniká téměř žádný odpadní lakový kal. Systém čištění odpadního vzduchu mletým vápencem snižuje zbytky barev o více než dva kilogramy na karoserii.

Nová lakovna je nejvyšší budovou v hlavním závodě automobilky, měří 35 metrů a má sedm pater. Délka 276 metrů a šířka od 60 do 140 metrů vytváří podlahovou plochu o rozloze 25 094 čtverečních metrů, tedy asi jako tři fotbalová hřiště.

Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,25 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.