Svět by se měl více zaměřit na vodík jako případný zdroj energie bez škodlivých emisí a podpořit jeho výrobu z obnovitelných zdrojů. Vodík může pomoci snížit emise v odvětvích jako doprava, produkce chemikálií a ocele a podpořit energetickou bezpečnost. Uvedla to ve své zprávě Mezinárodní agentura pro energii (IEA).

Mnoho expertů však varuje, že s vodíkem se obtížné nakládá, je drahý a vyžaduje příliš mnoho energie nebo ho doprovázejí tepelné ztráty. Technologii vodíkového pohonu označil šéf automobilky Tesla Elon Musk za "neuvěřitelně hloupou", upozornila agentura Reuters.

Vodík se těší vlně zájmu od 70. let minulého století díky podpoře vlád, odvětví obnovitelných zdrojů, energetických firem, automobilek, ropných a plynárenských firem a velkých měst, upozornil výkonný ředitel IEA Fatih Birol. Nicméně většina vodíku nyní pochází z fosilních paliv a při jeho produkci se ročně vypustí tolik emisí oxidu uhličitého, kolik vyprodukují Británie a Indonésie dohromady.

Produkce vodíku z nízkouhlíkových zdrojů je stále nákladná a přijetí brzdí také pomalý rozvoj infrastruktury a některé regulační překážky. Podle Birola je správný čas na rozšíření technologií a snížení nákladů, které by umožnilo vodík, nyní používaný převážně při rafinaci ropy a produkci hnojiv, využívat více.

"Svět by neměl promeškat tuto jedinečnou šanci a učinit z vodíku důležitou část naší čisté a bezpečné energetické budoucnosti," uvedl Birol.

Vodík má potenciál k vyřešení zásadních energetických problémů, jako je uskladnění produkce z větrných a solárních elektráren, jako je dekarbonizace sektorů a dálková přeprava, produkce chemikálií a ocele, kde se zatím ukazuje být výrazné snížení emisí obtížné, dodala IEA. Může také zlepšit kvalitu ovzduší a posílit energetickou bezpečnost.

Vodík je možné vyrobit z různých zdrojů, včetně obnovitelných, jaderné energie, zemního plynu, uhlí a ropy. Může se přepravovat jako plyn potrubím nebo ve zkapalněné formě loděmi. Může se také přeměnit na elektřinu a metan pro použití v domácnostech a průmyslu a využít pro pohon osobních a nákladních aut, lodí a letadel.