Automobilový svět se ocitá na prahu nové éry. Ohlašuje se příchod autonomních aut, omezují se vozy s dieselovým pohonem a očekává se masivní nástup elektromobilů. Evropský parlament se snaží snížit ekologickou stopu vytvářenou osobní dopravou a zvyšuje tlak na automobilky, aby vyráběly auta s výrazně nižšími emisemi než dřív.

V Evropě je nyní elektromobilita a dekarbonizace velké téma, avšak lídři průmyslu i ekologové se shodují, že aby byl účinek na celou planetu efektivní, na společném postupu se musí dohodnout všechny světové velmoci. O to se ostatně kdysi snažil Kjótský protokol a na něj navázala pařížská klimatická dohoda.

Ne všechny země ji ale podepsaly a smlouvu ratifikovaly, navíc prezident spojených států Donald Trump vloni prohlásil, že od smlouvy odstoupí, a to především proto, že by kvůli ní přišly o práci miliony Američanů, HDP by se snížil o miliardy a efekt na planetu by byl podle něj nakonec minoritní. Trumpa citovala stanice CNBC letos v únoru. Amerika je přitom druhým největším "znečišťovatelem" planety, na produkci CO2 se vloni podle Mezinárodní energetické agentury (IEA) podílela 22 procenty.

Společný postup by bylo potřeba dohodnout i proto, že se jednotlivá odvětví energetiky řeší separátně. Nyní se Evropský parlament zaměřuje na osobní dopravu, avšak neměl by se opomíjet ani ekologický dopad domácností a průmyslu jako takového, do sekce dopravy navíc patří i lodní, letecká a samozřejmě nákladní. Na tu má ale dojít také, protože Evropská komise chce, aby se emise CO2 u těžkých nákladních aut snížily do roku 2030 o 40 procent v porovnání s rokem 1990. Připomeňme, že nákladní auta se na produkci emisí CO2 z dopravy podílí zhruba 25 procenty.

Související

V říjnu si členské země EU odsouhlasily, že do roku 2030 má v porovnání s rokem 2021 dojít ke snížení emisí CO2 u nových osobních vozů o 37,5 procenta. "Díky tomuto návrhu by se emise oxidu uhličitého měly snížit o více než 100 milionů tun," řekla po schválení dohody členských států rakouská ministryně životního prostředí Elisabeth Köstingerová. Podle ní je doprava největším znečišťovatelem ovzduší na planetě.

S tímto tvrzením nesouhlasí vedoucí vývoje podvozku a agregátu u Škody Auto Martin Hrdlička. "Lidskou činností vzniká jen 3,5 procenta CO2 na planetě, zbytek produkuje přímo země svou činností, tedy oceány, sopky, vegetace nebo fauna. Z těchto 3,5 procenta se na produkci CO2 osobní automobilová doprava podílí 5,5 procenta. Globálně se tedy osobní doprava podílí na produkci CO2 na Zemi jen 0,2 procenta. "Znečišťovateli" jsou přitom domácnosti, průmysl, energetika. A samozřejmě nákladní, lodní a letecká doprava," dodává Hrdlička.

Podle ekologického webu Sceptical science je sice lidská produkce emisí podstatně menší než CO2 vyprodukovaný přírodní cestou (zmíněná 3,5 procenta), problém však je, že lidé tím narušují rovnováhu, která zde fungovala 800 000 let. Lidé svou činností vyprodukují 26 gigatun CO2 ročně, z čehož se do atmosféry dostane 15 zhruba gigatun. Příroda totiž dokáže zhruba 40 procent lidské produkce navíc absorbovat.

Martin Hrdlička sám dodává, že se rozhodně nezříká zodpovědnosti za zlepšení životního prostředí. "Světové vlády by si ale měly uvědomit, že problém znečišťování planety je komplexní, a neměly by poukazovat jen na osobní automobily. Zcela podstatné je, jak lidstvo získává a bude získávat energii. CO2 bilanci je nutno posuzovat v celém řetězci," míní Martin Hrdlička z automobilky Škoda Auto.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Proč si Martin Hrdlička myslí, že za deset let nebudeme hromadně jezdit v jiných autech, než která se prodávají dnes?
  • A proč i německý automobilový trh bude plně elektrizovaný nejdříve během 40 až 50 let?
  • Vyplatí se automobilkám raději prodávat auta bez marže, než aby platily pokuty kvůli emisím?
  • A proč by se měly počítat emisní dopady automobilů jinak, než to dnes dělá EU?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.