Pro Uber začal jezdit před jedenácti měsíci. Od té doby si ho lidé pomocí mobilní aplikace objednali více než pěttisíckrát. Po Praze najede každý měsíc 10 tisíc kilometrů. Jezdí hlavně za tmy − čas strávený za volantem ho rychle naučil, že je to bezpečnější. Noční ulice totiž brázdí převážně taxikáři a řidiči alternativních taxislužeb a ti řídit umí. "Denní jezdci" jsou naproti tomu méně předvídatelní, a pravděpodobnost bouračky tak roste. Každý škrábanec na vypůjčeném autě přitom znamená výdaje navíc a ty si nemůže dovolit. Ohrožení pro něj představují také kontroloři z magistrátu.

Přestože má žlutou kartičku taxikáře, platnou koncesi a půjčené auto, porušuje zákon. "Dělám vše pro to, abych splňoval co nejvíc povinností, ale všechna pravidla splnit nejde. Zákon porušuju furt," popsal HN řidič Uberu, který si nepřál zveřejnit jméno.

Česká legislativa zatím s mobilními aplikacemi, na kterých služby jako Uber či konkurenční Taxify stojí, vůbec nepočítá. "Být řidičem" Uberu či Taxify tudíž automaticky znamená stát mimo zákon. Situaci by měla změnit novela silničního zákona. "Novela má legalizovat používání aplikací jako dalšího druhu taxislužby. Vláda ji bude projednávat ještě v průběhu února. Předpokládáme, že by mohla nabýt účinnosti v druhé polovině letošního roku," upřesňuje mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

K EET vstřícný Uber

Na novele začalo ministerstvo pracovat před rokem. Tehdy byla situace v Praze vůbec nejvyhrocenější: tradiční taxikáři několikrát zablokovali ulice hlavního města s požadavkem, aby úřady s alternativními taxikáři zatočily.

Jejich opakované demonstrace nakonec vedly k tomu, že se problémem začala opravdu zabývat vláda. S ní pak loni v dubnu uzavřela společnost Uber memorandum, podle něhož začala sdílet s úřady informace o tom, kolik její řidiči uskutečnili jízd a jaké částky utržili. Uber dále přislíbil, že si zařídí odpovídající živnostenské oprávnění k provozování přepravy osob. To ale dodnes podle výpisu z rejstříku nesplnil. Od října také v rámci dohody začal dobrovolně testovat zavádění EET u svých řidičů.

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • V placené části se dozvíte:
  • Jaké změny nový zákon přináší?
  • Proč nechtějí alternativní taxislužby přijmout odpovědnost za své řidiče?
  • Jaká jsou úskalí zrušení zkoušek z místopisu?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se