Už za socialismu snil o vlastní autodílně, kde bude vše dělat po svém. Na počátku devadesátých let pak Jiří Tůma s bratrem prodávali i přes 100 nových škodovek měsíčně z garáže rodinného domu. "Něco takového by už dnes nebylo možné, vyvíjeli jsme se dost překotně," vzpomíná spolumajitel skupiny TUkas. V současnosti má dealerství sedmi automobilových značek. Jeho autosalony loni utržily bezmála tři miliardy korun a prodaly téměř šest tisíc nových a ojetých vozů.

Kupodivu na byznysu s auty zas tolik nelpí. Vidí to tak, že se způsob jejich prodeje pod tlakem výrobců a s nástupem elektromobility může zásadně změnit. "Dovedu si představit, že když auta nebudou v budoucnu zajímavá, naše síla je v tom, že tady do týdne můžeme prodávat kuchyně, koupelny nebo kachlíky," říká.

Autonovinky na příští rok to ukazují jasně: nástup elektro­mobilů se stává realitou. Jak to změní váš byznys, ať už v prodeji, nebo v servise?

Do budoucna to určitě bude zásah do distribuce automobilů a výrazně se změní i servisní činnost, protože elektromotor nepotřebuje měnit oleje, palivové filtry a podobně. Ale ten vývoj bude trvat delší dobu, než si někdo představuje. Bude se to lámat přes koleno legislativně − zákazy vjezdů aut se spalovacími motory, upřednostňováním elektroaut. Ale auta se spalovacími motory tu budou jezdit ještě mnoho let. Za prvé mají nějakou životnost a provoz těch vyrobených určitě nikdo nezakáže. Za druhé elektromobilita není vyřešená.

Nostalgicky vzpomínáme na předchozích deset let, kdy auta kvalitativně vyskočila nahoru a elektroniky tam bylo tak akorát.

Co je její hlavní problém?

Sázel bych na ni v případě, že by se výrobci aut museli sjednotit podobně jako výrobci mobilů, když museli zavést jednu nabíječku. Chápal bych, kdyby byly baterie do elekt­romobilů na čerpací stanici vyměnitelné jako propanbutanové bomby. Výměna by trvala řádově minuty. Nebo musí být elektronabíjení tak rychlé, že se vůz dobije do pěti deseti minut. Ale stát při dnešním spěchu někde na cestě tři čtvrtě hodiny nebo hodinu, to je příliš dlouhá doba. Můj odhad je, že do pěti let může být třeba 20 procent elektromobilů, ale zbývajících 80 procent budou pořád spalovací motory. Takže pro nás se to začne měnit postupně, ale v příštích pěti sedmi letech se podle mě nic zásadního nezmění.

Už dnes jsou auta výrazně jiná než dřív − plná řídicích jednotek, tedy malých počítačů, kabelů a čidel. Na údržbu a servis tak musí být složitější, že?

Tenhle vývoj opravárenství opravdu mění. Dokud vše funguje, tak je to super. Ale když to fungovat přestane a ty počítače spolu nemluví, bývá veliký problém nacházet příčinu a odstraňovat ji. Někdy se opravy dostanou do fáze pokus omyl. Nejjednodušší je přirovnání, když vám zamrzne počítač. Restartujete ho, ale vůbec nevíte, proč zamrzl, neodstranil jste závadu. Dnes je řídicích jednotek v autě třeba přes 50. Nostalgicky vzpomínáme na předchozích deset let, kdy auta kvalitativně vyskočila nahoru, byla bezporuchová a té elektroniky tam bylo tak akorát.

Jak se projevila ve vašem byznysu kauza Dieselgate?

Já jsem prožil velké rozčarování. Vždycky jsem měl zafixováno, že Němci jsou důslední a umí dodržovat zákony. Bylo pro mě obrovské zklamání, že se vůbec k tomu podvodu odhodlali. Myslím, že měli mnohem otevřeněji bojovat s tím, že emisní normy nelze snížit od stolu úřednickým rozhodnutím o 30 procent, než aby udělali podvodný software, který eliminuje režim spalování v momentě technické kontroly.

jarvis_5c10fcea498e6a73a1777faf.jpeg
„První moje podnikání už za socialismu bylo, že jsme s bráchou z bouračky postavili autojeřáb a jezdili jsme pod JZD Jílové, protože nákup autojeřábu byl umožněn pouze tomu JZD,“ říká Jiří Tůma.
Foto: Jan Rasch

Co říkáte záměru některých evropských států výhledově zakázat prodej aut se spalovacími motory? Třeba Británie to chce udělat od roku 2040, podobný záměr má Francie.

Papír snese všechno, ale ty cíle se musejí dát nějakým způsobem naplnit. Výroba v té době může ze 100 procent chrlit elektromobily, ale je otázka, jak to bude vypadat na silnicích. Protože nemáte jen osobní auta, ale i ta nákladní a autobusy a to všechno musíte elektrifikovat, jinak to nemá smysl. Doteď nikdo neřeší zaoceánské parníky, které podle výpočtů znečistí ovzduší více než 60 milionů Volkswagenů Passat v TDI motorizaci. Ona v tom může být i skrytá politika a záměr do budoucna ukázat nezávislost na ropě.

Zajímají české zákazníky při nákupu auta ekologické aspekty jako třeba emise?

Já jsem to slyšel snad jedinkrát, od jednoho lékaře, který prohlásil, že by uvažoval o koupi elektromobilu pro manželku, protože pro tato auta se možná bude zvýhodňovat parkování. Ale že by se někdo ptal na emise? Možná je dnes lidé studují na internetu, protože tam jsou ty informace dostupné, ale tady v autosalonu o to zájem neprojevují. Spíš se každý dívá na výkonovou, užitnou hodnotu. Kam ho auto doveze, za kolik ho doveze. To už se zákazníci naučili, sledovat provozní náklady. Byly doby, kdy leckdo přišel s tím, co má soused a že by si koupil lepší.

Takže při koupi auta hrají roli výkonové parametry a spotřeba. Co třeba vzhled, výbava, bezpečnost? Co bývá nejdůležitější, na co lze zákazníka dostat?

U dam je podstatný estetický vjem, barva. Motorizace a výkon je chlapská záležitost. A třeba Volvo si trochu pošramotilo pozici, protože nejlepší motor je dvoulitrový čtyřválec, a i když to auto jede pěkně, tak se zákazníci cítí být za ty peníze ošizeni. Ale samozřejmě se lidé dívají i na vybavení a jízdní vlastnosti, které rovněž ovlivňují bezpečnost.

Češi jsou "slevomani". Zákazník kolikrát nevnímá, kolik je konečná cena, protože ho to tolik netrápí, ale chce slevu. Už i Západ se nám vysmívá, že se tu dává sleva 30 procent ze sta korun na zboží, které normálně stojí 70 korun.

A cena? Čechům se připisuje, že jsou na ni velmi citliví.

Češi jsou "slevomani". Zákazník kolikrát nevnímá, kolik je konečná cena, protože ho to tolik netrápí, ale chce slevu. Už i Západ se nám vysmívá, že se tu dává sleva 30 procent ze sta korun na zboží, které normálně stojí 70 korun. Ale Češi prostě potřebují slevu, jinak nejsou spokojení.

Můžete mluvit z letité zkušenosti. Někde jsem četl, že s bratrem, s nímž firmu máte, jste začínali už za socialismu?

My jsme oba automechanici, kteří si udělali večerně střední školu − strojárnu. První moje podnikání bylo, že jsme z bouračky postavili autojeřáb a jezdili jsme pod JZD Jílové, protože nákup autojeřábu byl umožněn pouze tomu JZD. Půl roku nato tenhle způsob podnikání zakázali a nechali ho jen Slušovicím. Takže autojeřáb zůstal JZD Jílové a my jsme šli k Vodním stavbám jezdit s šestnáctitunovým autojeřábem na Tatře 148. Přitom jsem ale pořád snil o soukromé dílně, možnosti dělat v garáži tak, jak jsem to chtěl dělat já. Ne jako technik, co když nedostane úplatek, nevezme práci.

A to se vám podařilo kdy?

Jakmile šlo v roce 1989 udělat povolení národního výboru, zařídili jsme si ho a rozjeli dílnu v garáži rodinného domu, který jsme začali stavět po vojně a mezitím jsme ho dostavěli.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Byznys s prodejem a servisem aut začínal Jiří Tůma s bratrem v roce 1989 v garážích rodinného domu.
  • Dnes jejich skupina TUkas nabízí sedm automobilových značek, loni u ní zákazníci koupili bezmála šest tisíc nových a ojetých vozů.
  • Automobilky podle Tůmy tlačí prodejce bonusy k tomu, aby prodávaly levně na úkor své marže.
  • "Když auta nebudou v budoucnu zajímavá, naše síla je v tom, že tady do týdne můžeme prodávat kuchyně, koupelny nebo kachlíky," říká.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.