Plně autonomní vozy jsou ve stadiu intenzivního testování a v běžném provozu se zřejmě objeví během několika málo let. Problém už není ani tak technologie, jako spíš legislativa. Robotizace řízení mezitím pokračuje cestou "mírného pokroku v mezích zákona", takže už dnes si můžete koupit automobil kategorie označované jako semiautonomous, kterému v silničním provozu můžete svěřit čím dál víc manévrů.

Massachusettský technologický institut provozuje projekt Moral Ma­chine, což je web, kde si může dilemata programátorů autonomních vozů vyzkoušet každý. Stačí si otevřít webové stránky projektu, kliknout na tlačítko Start Judge a před vámi se začnou objevovat obrázky, na nichž volíte, jak by měl robot reagovat na nečekané situace. Brzdná dráha nestačí − zabijete tedy raději muže, ženu, dítě, nebo psa? Nebo strhnete volant stranou a zemřou všichni ve vozidle včetně vás? Takových situací si tu prožijete celkem třináct a budou při nich umírat nejen důchodci, lékaři a bezdomovci, ale dokonce i koťátka, takže výběr opravdu není snadný.

"Chceme vyvolat diskusi o tom, jak by se měl autopilot zachovat v případě morálních dilemat a jaké mohou být důsledky skutečnosti, že o takových věcech budou rozhodovat stroje," vysvětlují autoři projektu. V teple a pohodlí domova jsou volby jasné: virtuálně umírají spíš zvířata než lidé, spíš dospělí než děti, spíš jednotlivec než skupina. Současně se ale ukazují velké rozdíly mezi různými geografickými a kulturními oblastmi.

Vůz jako pojízdná ložnice a kancelář

To, že Moral Machine už není jen bezúčelné hraní vědců odtržených od reality, naznačuje tweet společnosti Waymo ze 30. srpna letošního roku, oznamující, že jejich testovací autonomní vůz už v běžném provozu na veřejných komunikacích urazil 9000 mil (přibližně 14 500 kilometrů). Od té doby se ale počítadlo kilometrů automobilu nezastavilo, a ve chvílích, kdy píši tyto řádky už je to rovných 10 000 mil. Tedy asi jako z Prahy na Fidži, kdyby ovšem silnice vedla po hladině oceánu.

Společnost Waymo vznikla z původně tajného projektu Googlu, který se později přerodil do Toyoty Prius modifikované na vůz bez řidiče a do testovacího prototypu Firefly. Roku 2016 se skupina osamostatnila a jedním z šéfů se stal Sebastian Thrun, spoluautor Google Street View, který už předtím se svým výtvorem vyhrál soutěž robotických aut DARPA Grand Challenge 2005. Roku 2015 Waymo podniklo vůbec první jízdu robotického vozu na běžné komunikaci a dnes je na špici vývoje autonomních vozů. Letos se začalo zabývat také konstrukcí robotického nákladního vozu.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Problém rozšíření robotických aut není ani tak absence technologie, jako spíš legislativa.
  • Čí život bude mít v případě hrozící havárie přednost - staršího majitele vozu, nebo těhotné ženy na přechodu?
  • Software autonomních vozů bude muset na tuto otázku znát odpověď.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.