Jak rychle probíhá nástup cloudu v podnikovém prostředí?

Výkonný ředitel Oracle Mark Hurd loni na konferenci Oracle Open-World prohlásil, že v roce 2025 bude 85 procent podnikových aplikací provozováno v cloudu; mínil tím aplikace v produkčním prostředí, tj. cloud zdaleka nebude dominovat jen pro vývoj a testování, i když pro tyto účely se hodí přímo výborně. Letos Hurd předpověď ovšem revidoval, nástup cloudu je podle něj ještě rychlejší. Nejde přitom pouze o samotný cloud, ale i o technologie v jeho jádru. Stále více se zde uplatňuje umělá inteligence a strojové učení. Za pár let už cloud bez těchto technologií nebude vůbec konkurenceschopný.

Zjednodušeně řečeno, cloud znamená, že namísto ve firemním datovém centru se provoz realizuje u poskytovatele. Proč je zde potom umělá inteligence tak klíčová?

Cílem cloudu je ušetřit. To se dlouho chápalo především tak, že firma ušetří např. za předimenzovaný hardware nebo nákladné softwarové licence a bude platit formou služby pouze za prostředky, které opravdu využívá. Hlavní přínos cloudu ale spočívá v něčem jiném. Podniky se zbaví starosti o údržbu svého IT, ušetří rutinní ruční práce, kde jsou lidé navíc náchylní k chybám. Mohou se pak soustředit na inovace a vlastní podnikání. Například poslední verze databáze Oracle, kterou poskytujeme formou cloudové služby, dokáže fungovat opravdu autonomně: sama se stará o správu, zabezpečení, ladí svůj výkon, dokáže řešit případné problémy bez přerušení provozu. Administrátoři se pak mohou soustředit například na to, jak získat z dat co nejvyšší hodnotu.

Stejnou autonomii by ale přece mohla mít i databáze nasazená v místním datovém centru firmy…

To je pravda, cloud k tomu ale navíc nabízí spolehlivou infrastrukturu, kdy se poskytovatel stará o výpočetní zdroje, úložiště i síťovou konektivitu. Předseda představenstva Oracle Larry Ellison nedávno představil tzv. cloud nové generace (Oracle Gen 2 Cloud, pozn. red.), který komplexně pokrývá i zabezpečení včetně šifrování dat a ochrany před distribuovanými útoky. Všechny prvky infrastruktury jsou seskládány a odladěny tak, aby nabízely co nejvyšší výkon a dostupnost. Dostupnost zaručujeme i smluvně v rámci garantované kvality poskytovaných služeb (SLA) a týká se nejen samotné služby, ale i nepřetržitě fungující správy, která umožňuje měnit parametry služby. Podniky mohou díky tomu reagovat mnohem rychleji a změny nasazovat téměř okamžitě. Všechny tyto novinky stejně jako fenomén automatizace IT v cloudu budeme rozebírat na pražské listopadové konferenci Impact, kam jsou zájemci srdečně zváni.

Jak mají na nástup cloudu reagovat podniky, které kvůli regulačním požadavkům musí mít data uložena lokálně?

Samozřejmě mohou nadále využívat řešení on-premise, v němž je řada výše uvedených pokročilých technologií k dispozici rovněž. Stejně tak mohou zvolit naši speciální nabídku Cloud at Customer, kdy Oracle zajišťuje cloudové služby "za firewallem" zákazníka, tedy v jeho datovém centru. Služba má pak parametry veřejného cloudu, ovšem data jsou uchovávána zcela pod kontrolou zákazníka.

Dodala bych, že přesun aplikací do cloudu nemusí mít povahu "všechno, nebo nic". Migraci lze realizovat postupně, existují nástroje, které proces maximálně zjednoduší. Naše řešení v cloudu jsou de facto ta samá jako on-premises. Jednou navržené datové struktury a používané aplikace tak zůstávají plně funkční. Dále platí, že místní aplikace a aplikace v cloudu spolu mohou bez problémů spolupracovat, interoperabilita se samozřejmě týká i různých cloudů. A nakonec − snažíme se migraci podpořit i licenční politikou, kdy firmy mohou do cloudu převádět i již zakoupené softwarové licence na produkty Oracle.

 

Rozhovor byl publikován v magazínu ICT revue.