Rok 2018 se zatím pro značku Audi nevyvíjí dobře – v červnu byl zatčen její šéf, v září odstoupil člen představenstva zodpovědný za vývoj. Německý prémiový výrobce navíc bude možná brzo složitě hledat svoji identitu. 

Jsou tomu tři měsíce od chvíle, kdy jedna z nejdůležitějších německých automobilek přišla o svého šéfa. Osmnáctého června byl ve svém domě zatčen Rupert Stadler. Příčinou byla jeho role v kauze Dieselgate.

Celý koncern VW v ní vědomě manipuloval s výsledky emisních testů – v autech vybavených dieselovými motory byl nainstalován speciální software, jenž zajistil, že auto splnilo emisní předpisy jen v laboratoři. Dokázal rozpoznat, že se zrovna nachází ve zkušebním stavu. V běžném provozu tak naftové Volkswageny (a Škodovky, Seaty nebo Audi) vypouštěly řádově více škodlivých oxidů dusíku, než dovolovaly předpisy. Celá věc se provalila v USA v roce 2015 a nikdo v koncernu VW od té doby nemá klidné spaní.

Samotného Stadlera německá prokuratura podezírá z toho, že o použití software věděl, nic proti tomu ale neudělal. Aby nemohl ovlivňovat svědky, sedí ve vazbě. Spolu s ním je vyšetřováno dalších dvacet vysoce postavených manažerů a bývalý šéf celého Volkswagenu, Martin Winterkorn, byl dokonce obviněn z podvodu.

Až do onoho osudného osmnáctého června přitom Stadler přežil veškeré personální změny, které v koncernu v souvislosti s Dieselgate probíhaly (kromě odchodu tehdejšího koncernového šéfa Winterkorna, připomeňme i konec Winfrieda Vahlanda, strůjce úspěchu Škodovky). Nad šéfem Audi však podle zákulisních informací držely ochranou ruku rodiny Porsche a Piëchů, které VW vlastní.

Místo Stadlera teď Audi řídí Abraham Schott a o jeho dalším osudu má rozhodnout představenstvo koncernu. Své finální slovo ale již několikrát odročilo, naposledy v pátek 28. září. Pokud Stadler odstoupí sám, dostane prý pořádný zlatý padák v řádech milionů eur. Mohl by se mu hodit.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Dále se dočtete:
  • Proč se může změnit heslo Audi "náskok díky technice" v obyčejnou frázi?
  • Bude pak její vozy někdo chtít? Která automobilka už to otestovala?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru