Ratan Tata, šéf indické automobilky, kterou po sobě také pojmenoval, učinil v roce 2008 dvě velká rozhodnutí. Koupil britskou divizi Jaguar Land Rover od Fordu a také představil ultralevné vozidlo jménem Nano. Mělo přesvědčit indické rodiny, aby nejezdily na skútrech, ale přesedly do alespoň do trochu bezpečnějších strojů. Mnoho Indů se totiž vozí na mopedech ve složení otec jako řidič, za ním jedno i dvě děti, na jejichž záda se na konci sedadla tlačí ještě matka.

Nano před deseti lety zpočátku lákalo na marketingovou cenu 100 tisíc rupií, v přepočtu tehdy mělo vyjít asi na 30 tisíc korun. Nakonec byla cena trochu vyšší, stálo v přepočtu necelých 50 tisíc korun.

Koncepce byla s ohledem na nízkou cenu velmi jednoduchá. Vůz malých rozměrů, bez výbavy a s motorem ze skútru o objemu 0,6 litru uloženým u zadní nápravy by v porovnání s bezpečnostními standardy, na které jsme zvyklí v Evropě, nemohl obstát. Nicméně i tak bylo bezpečnější než moped. V průběhu let se navíc výbava trochu rozšířila, dostalo například alespoň jeden airbag.

Jenže revoluci nakonec nerozpoutalo. Ratan Tata předpokládal, že by se mělo vyrábět asi čtvrt milionu aut ročně, jenže ani v jednom roce v průběhu deseti let se nedostal ani na polovinu. Nejvíce se vyrobilo asi 70 tisíc aut za rok, ale například v loňském roce to bylo už jen 1500.

Indický trh totiž zejména v posledních letech bohatne, zvyšuje se HDP a indická vláda investuje do infrastruktury a především do kvalitnější dopravy. Podle Mezinárodního měnového fondu jde o jednu ze světových ekonomik, které čeká růst - aktuálně zaznamenává sedmiprocentní nárůst oproti loňsku.

Rychlý rozvoj trhu a obchodní potenciál láká i velké firmy, například Škoda Auto přebírá obchodní aktivity koncernu Volkswagen na indickém trhu. Indie se má brzy stát třetí automobilovou velmocí. Indům se tedy plošně zvyšuje životní úroveň, a pro mnohé se tak Nano stalo symbolem až příliš levného a příliš primitivního auta.

Dokonce ani ti nejchudší lidé totiž nechtěli jezdit v něčem, o čem každý ví, že je to nejlevnější vůz světa. Na Nanu se tedy ukazuje, že automobil je stále symbolem životní úrovně a image.

A tak bylo Nano v červenci letošního roku vyřazeno z výroby, protože v červnu se vyrobilo už jen jediné auto. Přestal být o něj zájem.