Prvního listopadu loňského roku bylo na zastávkách v Hranicích u Olomouce neobvyklé ticho. Přijely nové autobusy, ale bez spalovacích motorů. Staré dieselové byly vyřazeny, a tak se Hranice staly prvním městem v Evropě, které má plně elektrifikovanou MHD. Ono to nebylo zas až tak těžké. Pro obsluhu všech linek ve městě totiž stačí jen šest elektrobusů. I tak jde ale o důležitý krok, nejen pro Olomoucký kraj.

"Důvod, proč jsme si pro hromadnou dopravu vybrali právě elektrobusy, je zřejmý. Hranice mají dlouhodobý problém s kvalitou ovzduší, třeba i kvůli znečištění, které se sem dostane z Ostravy nebo z Polska. Snažíme se tedy proti tomu dělat, co se dá. Jednou z cest byla právě podpora ekologicky šetrného způsobu dopravy," říká mluvčí Hranic Petr Bakovský. Město podle něj ví, že jeho MHD není zrovna velká, ale snaží se jít příkladem, aby se situace v moravskoslezském regionu zlepšila.

Elektrické autobusy v Hranicích provozuje skupina 3CSAD, která sdružuje několik regionálních dopravních firem. Podle jejích odhadů by měla výměna naftových vozů za nové ušetřit na 200 tun emisí ročně. Nákup elektrických autobusů přitom přišel na 78 milionů korun, ale z velké části byl pokryt dotací.

9 tisíc

elektrických taxíků má jezdit v ulicích Londýna do roku 2021. Pokud se vize vyplní, půjde o polovinu všech aut taxislužby.

Elektrobusy na linkách v Hranicích najezdí mezi 50 a 150 kilometry denně. Na to by jejich baterie, u nichž se životnost odhaduje na 10 let, měly stačit. Na jedno nabití ujedou okolo 200 km. MHD má vybudovanou centrální nabíjecí stanici, ze které autobusy čerpají elektrickou energii.

Podle Bakovského se až na malé drobnosti po spuštění provozu nevyskytly žádné problémy a ani se nestalo, že by některému autobusu během jízdy "došla šťáva".

"Navíc máme kromě samotného ekologického pohonu k dispozici také modernější vybavení autobusů. Všechny mají wi-fi, bezbariérový přístup a cestující mohou používat bezkontaktní karty," vypočítává mluvčí.

Čínský boom

Hranice by nemusely zůstat jediným českým městem, které bude mít kompletně elektrifikovanou MHD. Podobnou cestou chtějí jít například i v Novém Jičíně. Autobusy do zásuvky chystá také Ostrava. Polské Katovice uvažují ještě ve větším. Tamní městská hromadná doprava totiž musí obsluhovat na 40 měst s celkovým počtem pět milionů obyvatel. Poláci proto nakoupí 300 elektrobusů. V sousedním Jaworznu už jezdí 22 autobusů do zásuvky.

Blížící se boom elektrobusů naznačuje i iniciativa velkých metropolí. Zatímco v Praze se s elektrickým autobusem lze setkat jen na dvou kyvadlových linkách mezi zastávkou metra Budějovická a kancelářským komplexem BB Centrum (linky provozuje společnost Arriva), milionová města s Londýnem v čele se zavázala, že od roku 2025 budou nakupovat pro svou hromadnou dopravu pouze elektrobusy. Smlouvu podepsali například zástupci Paříže, Los Angeles, Kodaně, Barcelony, Mexico City nebo Kapského Města. Celkem by mělo závazek dodržet dvanáct měst.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Na elektřinu nemusí jezdit jen tramvaje nebo metro.
  • Čím dál častěji se v městské hromadné dopravě objevují elektrické autobusy.
  • Boom zažívají hlavně v Číně, kde jich jezdí už tisíce.
  • Evropské prvenství v kompletní elektrifikaci MHD drží Česko.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.