Německá prokuratura vyměřila automobilovému koncernu Volkswagen kvůli emisnímu skandálu pokutu ve výši jedné miliardy eur (téměř 26 miliard korun). Volkswagen uvedl, že pokutu přijímá, a přiznává se tak ke své zodpovědnosti. Podle agentury Reuters jde o jednu z nejvyšších pokut, jakou kdy německé úřady některému podniku vyměřily.

Prokuratura v německém Braunschweigu dospěla k závěru, že Volkswagen se dopustil pochybení při dohledu nad činností divize pro vývoj motorů. "Volkswagen pokutu po důkladném zkoumání přijal a nepodnikne proti ní žádné právní kroky. Volkswagen se tak hlásí ke své zodpovědnosti za dieselovou krizi," uvedla automobilka.

V důsledku udělení pokuty bude ukončeno přestupkové řízení proti automobilce. Na rozdíl od trestněprávního řízení, které může být namířeno pouze proti osobám, může přestupkové řízení vyústit v pokuty vůči podnikům. Podle prokuratury lze pokutu vyměřit, pokud se zjistí, že "nezbytná kontrolní opatření byla úmyslně či z nedbalosti opomenuta, takže došlo k trestněprávně závažnému porušení povinností". V německém právním systému jde o jednu z mála možností, jak pokutou přímo potrestat podnik za chybný postup finančně odpovědných pracovníků, uvedla prokuratura. 

Šéf koncernu Herbert Diess uvedl, že Volkswagen stále pracuje na překonání emisního skandálu. "Je nezbytné učinit další kroky k obnovení důvěry ve firmu a v automobilový průmysl," prohlásil.

Volkswagen již v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Začátkem loňského roku americká vláda s Volkswagenem uzavřela dohodu ohledně urovnání emisního skandálu, v jejímž rámci automobilka souhlasila se zaplacením částky 4,3 miliardy dolarů (zhruba 94 miliard korun). 

Celkové náklady automobilky na řešení emisního skandálu jsou ale mnohem vyšší. Kromě pokut zahrnují rovněž výdaje na svolávání automobilů k úpravě či odškodné pro majitele a prodejce vozů. Volkswagen si již na řešení skandálu dal stranou 28,5 miliardy eur, středeční pokuta však v této částce není zahrnuta. Bude tak mít negativní dopad na hospodářské výsledky podniku, uvedli analytici ze společnosti Evercore ISI.