Německý výrobce automobilů Volkswagen potvrdil, že značka Škoda se v rámci reorganizace koncernu stane součástí nově vytvořené skupiny zaměřené na masový trh s označením Volume, která bude zahrnovat rovněž značky VW a Seat. Reorganizaci ve čtvrtek schválila dozorčí rada.

Koncern už ve čtvrtek oznámil, že své značky rozdělí do skupin nazvaných Volume, Premium a Super Premium. Nový generální ředitel koncernu Herbert Diess uvedl, že do skupiny Volume budou kromě značek VW, Seat a Škoda patřit rovněž lehké užitkové vozy a divize Moia zaměřená na moderní dopravní služby, jako je například sdílení automobilů.

Skupina Premium bude zahrnovat značku Audi a skupina Super Premium značky Porsche, Bentley, Bugatti a Lamborghini.

Diess je považován za "zlého psa", který nesnáší průměrnost. Netají se tím, že u Volkswagenu stále vidí prostor pro snižování nákladů. Zkušenosti, dravost a tvrdost, kterou projevuje vůči dodavatelům, zřejmě imponují hlavnímu akcionáři koncernu, společnosti Porsche Automobil Holding SE stoprocentně ovládané rodinnými klany Porscheových a Piëchových. Ve Volkswagenu jí patří 52,2 procenta hlasovacích práv. Dalších 20 procent drží spolková země Dolní Sasko a 17 procent Qatar Holding.

Dozorčí rada Volkswagenu se dohodla o výměně šéfa koncernu ve čtvrtek. Bývalý šéf Volkswagenu Matthias Müller byl na odchod před vypršením svého manažerského kontraktu počátkem roku 2020 připraven, náhlé odvolání ho ale zaskočilo. "Šéf se nebude k ničemu vyjadřovat," sdělil nejmenovaný manažer firmy.

Müller ale zkrátka nepřijde. Koncern mu v souladu s podmínkami manažerského kontraktu na rozloučenou vyplatí skoro 20 milionů eur, v přepočtu asi 506 milionů korun.

Odborníci se shodují v tom, že Müller, který byl do nejvyšší výkonné funkce dosazen v září 2015, si jako krizový manažer nevedl špatně. Koncern pod jeho vedením ustál emisní aféru, která firmu dosud přišla na 25 miliard eur. Podařilo se mu snížit náklady a schválit střednědobou strategii, jež nasměrovala Volkswagen k elektromobilitě. Pokud se mu něco vytýká, jsou to nedostatky v komunikaci, hlavně při debatách s odboráři kolem úsporného programu a odměňování.