Kolektivní jednání v automobilce Škoda Auto v Mladé Boleslavi vstoupila do ostřejší fáze. Odbory Škody Auto totiž vypověděly dohodu o flexikontech, tedy směně navíc z pátku na sobotu v závodě v Mladé Boleslavi. Odboráři zároveň přistoupili na možnost dalšího kola kolektivního vyjednávání ve čtvrtek.

V případě krachu jednání vypoví odbory také dohody o vícesměnných systémech pracovní doby. Pokud nastane stávka, budou odboráři požadovat růst tarifních mezd o 14 procent. Odbory to uvedly na svém webu.

Při úterním vyjednávání vyjádřila firma podle odborů ochotu zaokrouhlit variabilní bonus na 60 000 korun, původně činil bonus lehce přes 57 000 korun. "Nabídka firmy nebyla akceptována, je nedostatečná," kontrovali ovšem odboráři. Ti v lednu oznámili, že po firmě požadují růst mezd o 18 procent během jednoho roku. Z toho o 14 procent mají růst tarifní platy a 4 procenta navíc chtějí odboráři připočíst k osobnímu ohodnocení.

Při neúspěchu jednání plánují odboráři vypovědět dohody o vícesměnných systémech pracovní doby nejpozději do konce dubna. Dohodu uzavřela automobilka s odbory loni v prosinci, platná je do konce letošního roku. Klasický systém práce ve Škodě činí 15 směn za týden, továrna v Kvasinách na Rychnovsku má do konce letošního roku fungovat v osmnáctisměnném systému, lakovna v Mladé Boleslavi v sedmnáctisměnném systému. Zaměstnanci se tak mezi sebou dělí také o pracovní soboty. V případě vícesměnných systémů se však týdenní pracovní doba zaměstnance nemění, jen se rozděluje do více dnů, lidé za ně navíc dostávají speciální příplatky.

Firma chtěla vícesměnné systémy, tedy pracovní sobotu jako běžný den zavést i v mladoboleslavském závodě, čímž podmiňovala růst mezd. Odboráři proti tomuto požadavku tvrdě vystoupili a odmítli ho, firma následně od této podmínky upustila, a vyjednávání se tak vede jen o růstu mezd.

Kolektivní jednání se vedou od začátku roku. Odboráři v posledním vydání týdeníku Škodovácký odborář upozornili, že bude-li odmítnuta i poslední nabídka, vyhlásí stávkovou pohotovost. Nato se spustí všechny mechanismy přípravy zákonné stávky. Stávku lze vyhlásit po neúspěšném jednání před zprostředkovatelem.

Zvýšení tarifů znamená pro zaměstnance automaticky i vyšší osobní ohodnocení a také vyšší zaručený bonus, který se počítá právě z těchto dvou složek. Průměrná hrubá dělnická mzda ve Škoda Auto činila loni 40 557 korun, tedy zhruba o deset procent více než v roce 2016.

Škoda Auto, jeden z největších zaměstnavatelů v Česku, je součástí německého koncernu Volkswagen. Ve třech výrobních závodech v Česku zaměstnává zhruba 30 000 lidí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. Automobilka loni dodala rekordních 1 200 500 aut.

Do budoucna chce firma rychle růst. Podle šéfa Škody Auto Bernharda Maiera plánuje automobilka do roku 2025 dodávat zákazníkům po celém světě až 2 miliony vozů ročně. Firma do stejné doby představí 19 nových či modernizovaných modelů, v deseti případech je nabídne i v elektrifikované verzi.

Odbory jsou v nebývale silné pozici. Škoda Auto má za sebou rekordní rok. Její tržby se loni vyšplhaly na 407 miliard korun a čistý zisk dosáhl výše 31,8 miliardy. To jsou dosud nejvyšší hodnoty ve 122leté historii společnosti. Vedle rekordních výsledků hraje odborářům při vyjednávání do karet také situace na tuzemském trhu práce. Nezaměstnanost v Česku se drží již několik měsíců pod čtyřmi procenty a je nejnižší v celé unii. O lidi je nouze napříč obory a právě to vyvolává tlak na růst mezd. Vedení Škodovky proto musí odborům naslouchat i proto, aby s nimi do budoucna mohlo pokračovat v jednání o zavedení mimořádných směn a pracovních sobotách v závodě v Mladé Boleslavi.

Podle člena představenstva Škody Bohdana Wojnara je třeba najít kompromis. Výrazné zvýšení platů ve firmě, která má téměř 32 tisíc kmenových zaměstnanců, může v Česku ovlivnit celý automobilový průmysl. Pokud by Škoda zaměstnancům zvýšila platy příliš, může na to paradoxně doplatit.

"Pokud se výrazně zvednou platy, mohlo by to znamenat, že Škoda doslova vysaje pracovníky svým dodavatelům. To už se dnes do jisté míry děje. Musíme proto hledat takovou hranici, aby to pro firmu nebylo smrtící," řekl již dříve HN předseda škodováckých odborů Jaroslav Povšík. Naráží tím na komplikace, se kterými se Škoda Auto aktuálně potýká a které jsou další překážkou pro navýšení výroby: někteří dodavatelé automobilce nestačí dostatečně rychle posílat potřebné díly.

V závodu v Kvasinách dnes například část nových Kodiaqů opouští výrobní pás v nedokončeném stavu − některým vozidlům chybí zadní sedačky. Škoda je odebírá od společnosti Adient. Ta se ve smlouvě zavázala, že bude dodávat určitý počet sedaček. Automobilka jich však kvůli vysoké poptávce potřebuje více, dodavatel proto nestíhá.