Část pražských taxikářů se chystá v Praze od pondělí opět protestovat proti službám typu Uber. Nelíbí se jim postup vlády, která chce problém taxislužby řešit novelou zákona. Taxikáři požadují ukončení fungování tzv. alternativní taxislužby. Sdělil to předseda Sdružení českých taxikářů (SČT) Petr Polišenský.

Taxikáři se zase sejdou na Strahově. Zda podniknou protestní jízdu do centra metropole, zatím není jasné.

SČT společně s Asociací koncesionářů v taxislužbě (AKT) uspořádaly v minulých týdnech protesty, při kterých blokovaly dopravu v Praze.

"Současný přístup vlády k problematice dopravy a amatérské chování ministra Dana Ťoka, který svým diletantským způsobem a zřejmě i zájmy lobbistů chce řešit stav taxislužby, jsou absolutně a kategoricky nepřijatelné," uvedl Polišenský.

Kolik taxikářů se na Strahov sjede, není jasné. Dělí se totiž na několik skupin.

Společnosti Uber a Taxify, proti kterým taxikáři protestují, podle Polišenského ignorují výzvu premiéra v demisi Andreje Babiše (ANO), který je 14. února vyzval, aby legalizovaly svou činnost.

"Na trhu nabízejí nyní přes 3000 svých nelegálních řidičů, přepravců, kteří nerespektují zákony a dopouštějí se tím nedovoleného podnikání. Chceme, aby kompetentní úřady okamžitě znemožnily těmto subjektům nedovolené podnikání, a to tím, že tyto aplikace vypnou," uvedl Polišenský.

Ministr dopravy v demisi Ťok chce se sněmovními stranami vypracovat širší novelu zákona o taxislužbě, která by vyřešila situaci kolem fungování alternativních služeb typu Uber. Původně plánoval kvůli protestům pražských taxikářů rychlé prosazení restriktivních opatření vůči alternativním taxislužbám. Prosazení novely však bude trvat asi rok.

S cílem poukázat na nerovné podmínky uspořádali taxikáři v únoru tři pomalé jízdy Prahou, kterými blokovali dopravu. Nejdříve kroužili po magistrále, poté taxikáři zvolili méně prostupné komunikace na vltavském nábřeží, což vedlo k větším dopravním komplikacím.

Řidičů taxi je v hlavním městě podle odhadů zhruba 8300 a vadí jim, že řidiči Uberu, kterých je asi 2000, nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby a nemají taxametry. Uber tvrdí, že není taxislužba, ale že nabízí spolujízdu v rámci sdílené ekonomiky.