Češi loni nakoupili 271 595 nových osobních aut. Je to o 4,6 procenta více než v roce 2016. "Letos jsme dosáhli absolutního rekordu, co se týče prodeje nových aut," říká tajemník Sdružení dovozců automobilů Josef Pokorný.

Nejprodávanější modely

Škoda Octavia (27 051 ks) 9,96 %

Škoda Fabia (21 281 ks) 7,83 %

Škoda Rapid (12 407ks) 4,56 %

Hyundai i30 (7 441 ks) 2,73 %

VW Golf (7 402 ks) 2,72 %

Škoda Kodiaq (5 252 ks) 1,93 %

Dacia Duster (5 065 ks) 1,86 %

VW Passat (4 744 ks) 1,74 %

Hyundai ix20 (4 486 ks) 1,65 %

Téměř 75 procent ze zmíněného množství pořídili firemní zákazníci. "Co se týče obchodních tříd, největší zájem byl o terénní vozy SUV, čímž kopírujeme situaci v EU i ve světě," dodává Pokorný. SUV v minulém roce tvořily téměř čtvrtinu ze všech prodejů. Následovala nižší střední třída s 21 procenty.

Prodeje automobilů v roce 2017 táhl ekonomický růst, doprovázený růstem platů. "V letošním roce očekáváme růst mezi třemi až osmi procenty na 288 tisíc až 293 tisíc prodaných vozů," říká analytik PwC Vojtěch Opleštil. Předpokládá však, že růst v letošním roce oproti roku 2017 bude spíš nižší. Ekonomika může narazit na své limity a trh podle něj navíc zřejmě dosáhl úrovně přirozené obnovy vozového parku.

Také Pokorný připomíná, že se nedá očekávat, že by se počet prodaných automobilů v Česku zvyšoval donekonečna. "Předpokládáme, že růst nebude trvalý a že se jednou zastaví. A je možné, že se této době již blížíme," říká Pokorný.

Nejvíce, celkem 84 138 aut, prodala v roce 2017 značka Škoda Auto, následuje Volkswagen s prodejem 26 942 vozů a Hyundai s odbytem 21 420 aut. Nejprodávanější model byla Škoda Octavia, kterou si pořídilo 27 051 motoristů, následuje Škoda Fabia (21 281) a Škoda Rapid (12 407).

Mezi Českými kupci vloni vzrostl zájem o vozy s benzinovým motorem. Jejich podíl přesáhl 58 procent, což je o čtyři procentní body více, než v roce 2016. Naopak diesely zaznamenaly propad o pět procentních bodů na 38 procent.

V minulém roce vzrostl mimo jiné dovoz ojetých osobních automobilů. Zvýšil se meziročně o 4 procenta na 170 tisíc vozů. Každý druhý vůz v Česku je přitom dnes starší deseti let.

Prodej lehkých užitkových aut se zvýšil o 0,8 procenta na 19 398 vozů. První Peugeot prodal 3050 aut, druhý je Fiat s prodejem 2817 aut a třetí Ford prodal 2285 vozů. Nejprodávanější dodávkou byl Peugeot Boxer.

Registrace nových nákladních aut klesly o 9,5 procenta na 10 008 vozidel. Nejvíce prodal Mercedes-Benz (2178) následovaný značkami MAN (1776) a DAF (1410). Prodej autobusů se snížil o více než pětinu na 804 vozidel. První je domácí Iveco Bus s prodejem 304 vozidel, druhý je rovněž tuzemský SOR a třetí Setra.

Poptávka po motocyklech loni klesla o desetinu na 16 045 strojů. Nejprodávanější byla Honda s 2643 prodanými motocykly, následuje Yamaha s 1118 stroji a BMW, které prodalo 802 motocyklů.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.