Během roku 2017 nápadně stoupl počet prognóz mluvících o zániku celé řady profesí v důsledku nástupu umělé inteligence (AI), nebo dokonce o letopočtech, kdy roboti budou chytřejší než lidé, takže náš druh odešlou na smetiště evoluce. To druhé se během roku 2018 určitě nestane (pokud vůbec někdy), AI bude do praxe pronikat spíš pozvolna a skrytě. Přesto podle některých odhadů k jednomu dramatickému přelomu dojde: špička vývoje AI a robotiky se definitivně přesune z USA a Japonska do Číny. 

AI se nenápadně vplíží především do celé řady podnikatelských aplikací, od řízení výroby a distribuce přes analýzy všeho druhu a data mining až po tvorbu marketingových strategií. Artificial Intelligence se tak mění v Business Intelligence (BI), což těžiště poptávky po odbornících přesune od manažerů ke specialistům na AI. V provozech budou lidé stále častěji spolupracovat s manipulátory a roboty.

Pro běžného smrtelníka budou tyto aplikace AI obvykle neviditelné, mnohem častěji se setká s jinými jejími projevy. Zdá se, že během roku 2018 se konečně naplní dlouho předpovídaná možnost plynulé slovní komunikace s počítači, ale nejen to: stroje se naučí rozpoznávat emoce člověka, s nímž hovoří.

Také výkony překládacích programů se mají téměř k nerozeznání přiblížit k výkonům lidských tlumočníků. Diagnostické programy s prvky umělé inteligence už dnes v testovacím provozu dávají srovnatelné nebo lepší výsledky než lékaři, během příštího roku se mají ve větší míře objevovat i v ordinacích.

Specifickou podkapitolu AI představují samořiditelné automobily. Už teď mají vyšší modely některých automobilek v řízení zabudované možnosti volby automatického režimu při některých manévrech. Například letošní model Mercedes-Benz E-Class je vybavený systémem Drive Pilot, který dokáže sledovat jízdní pruhy, dodržovat bezpečné vzdálenosti od jiných vozů, sám přejít z jednoho pruhu do jiného atd.

Podobné systémy jsou v modelech BMW Series 5, Volvo XC60 a dalších. Letos také v několika městech procházely testovacím provozem robotické autobusy. Podle serveru Futurist je nyní v různých stadiích vývoje už 285 prototypů plně autonomních vozů a v příštím roce jich ještě přibude, především se ale budou řešit legislativní problémy aut bez řidičů. Kalifornie bude prvním státem, kde budou moci do běžného provozu – a poslouží tak jako jakási právní laboratoř pro další státy. 

Někteří sociologové předpovídají také opačný trend: jak bude pokračovat pronikání AI do běžného života, budou sílit odmítavé reakce ve společnosti – podobně jako se při nástupu průmyslové revoluce bouřili dělníci proti strojům.