Stanice měření emisí (SME) přestupují na nový systému evidence kontrol. Ten má zabránit podvodům s výsledky měření emisí. Od prvního prosince budou muset také nově všechny stanice automobily povinně fotografovat a fotky následně odesílat do databáze ministerstva dopravy. Na stejné bázi již dnes fungují stanice technické kontroly (STK).

"Na stanicích technické kontroly se tato praxe již osvědčila. Počítáme s tím, že zabrání podvodům také při měření emisí. Už by se nemělo stát, že auto kontrolou reálně neprojde, ale dostane ji. Měřící přístroj totiž nově on-line komunikuje se softwarem ministerstva dopravy. Naměřená data v protokolu tak nebude možné přepisovat," vysvětluje ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

Stanice se mohou do systému hlásit již nyní. Ministerstvo dopravy 1. listopadu spouští zkušební provoz. "Zatím je v systému přihlášeno zhruba 950 stanic. V současné době v Česku evidujeme zhruba 1800 stanic," dodává Ťok (ANO). Připomíná, že počet SME není na rozdíl od STK v Česku nijak regulován. Provozovatelé měřících stanic navíc nemají povinnost oznámit státu ukončení své činnosti.

Některé stanice měření emisí, které v minulosti získaly oprávnění a osvědčení k této činnosti, se proto podle ministerstva do systému pravděpodobně vůbec nepřihlásí. Buď nebudou chtít dál pokračovat, nebo již měření přestaly poskytovat dříve. Díky novému systému získá ministerstvo dopravy přehled o tom, kolik z 1800 stanic je skutečně dosud aktivních.

Stanice, které se do evidence přihlásí, budou od 1. prosince vydávat zcela nové protokoly. Kdo se do evidence nepřihlásí, tomu nebude hrozit přímý postih. Současně ale nezíská možnost nové protokoly vydávat. V případě, že by některé stanice po 1. prosinci nadále vydávaly staré protokoly, ty nebudou platné.

Provozovatelé SME budou nově vůz fotit stejně jako v případě kontrol STK zezadu a zepředu, k tomu budou muset mechanici udělat samostatné fotky výrobního štítku, tachometru, poznávací značky a identifikačního čísla - takzvaného VIN kódu.

Podle ministerstva díky novému systému už nebude možné, aby vozidlo, které neprojde měřením na jedné stanici, odjelo na jiné místo a tam majitel auta zkoušel, zda se mu nepodaří mechaniky uplatit. V protokolech, které se budou automaticky generovat a ukládat on-line do databáze, budou zaznamenávány časy a doba kontrol. Ministerstvo dopravy proto věří, že mechanici nebudou mít šanci do procesu nijak zasahovat a upravovat například výsledky měření. Nové povinnosti SME by neměly prodloužit délku emisní kontroly o více než minutu. Dnes testování vozu zabere přibližně 10 minut času.