Volkswagen se připravuje na velkou ofenzivu vozů populárního segmentu SUV. Během následujících let chce představit několik nových modelů této kategorie, mezi nimiž nebudou chybět ani elektromobily se základem v chystané platformy MEB. Důvod je jasný. „Svět chce SUV,“ řekl při prezentaci nového kompaktního SUV T-Roc šéf německé značky Herbert Diess. „A já jsem přesvědčen, že hodně z nich bude v budoucnu nosit logo Volkswagen,“ dodal vzápětí.

Celkem jde, podle slov Herberta Diesse, o devatenáct SUV, která bude mít celosvětově Volkswagen za několik let v nabídce. Podíl SUV na celkových prodejích značky by s takovou flotilou měl stoupnout až na 40 procent.

Ekonomicky důležitá nebudou SUV jen v interních prodejích značky, ale i na celosvětovém trhu. „Všechny předpovědi indikují, že podíl SUV na celosvětovém trhu s automobily vzroste během následujících deseti let o padesát procent,“ zdůraznil Diess. Boom zasáhne nejen Evropu, ale také Čínu nebo Ameriku.

Týkat se to bude SUV všech velikostí, přesto šéf Volkswagenu vyzdvihuje především malá a kompaktní vozidla této třídy. Jürgen Stackmann, člen představenstva značky, je přesvědčen, že v roce 2027 se bude ročně prodávat 10,6 milionu takových aut.

Nabitý jízdní řád

V nejbližší budoucnosti čekají Volkswagen především tři nové modely. Kompaktní T-Roc, který je jen o trochu menší než Golf, ale výrazně menší než Tiguan, si odbyl svou premiéru ve středu nedaleko Milána. Zákazníci jej pak poprvé uvidí za pár týdnů na frankfurtském autosalonu. Prodej vozu se má rozběhnout do konce roku (v Česku se první vozy objeví v lednu 2018), stejně jako v případě sedmimístného Tiguanu Allspace. Ten pro změnu zaplňuje mezeru mezi Tiguanem, kterého se zatím ve druhé generaci prodalo už 400 tisíc kusů, a Touaregem.

A právě velké SUV je druhým ze tří důležitých modelů nadcházejících měsíců. „První ukázku nového Touaregu zveřejníme na konci letošního roku,“ slíbil Herbert Diess. Třetím vozem je T-Cross, SUV velikostí odpovídající Polu. Také to se ukáže v příštím roce. Šéf Volkswagenu rovněž zmínil elektrickým koncept I.D. Crozz, který ukázal možnou podobu elektrického SUV na platformě MEB. Největším terénním Volkswagenem je potom Atlas, prodávaný v Severní Americe, a jeho dvojče Teramont, určené pro Čínu.

Herbert Diess poodhalil také budoucnost značky v dalších segmentech. „Do roku 2020 obnovíme celou naši modelovou řadu,“ prohlásil s tím, že se Volkswagen vydá i do doposud neobsazených segmentů. Jde o první fázi strategie Transform 2025. Druhou fází je výrazná orientace na elektrickou mobilitu. Pro takové vozy Němci připravují již zmíněnou modulární platformu MEB. Díky ní bude možné postavit na jednom základu několik aut různých velikostí.

T-Roc je prvním z mnoha

Začátkem výrazné modelové ofenzivy je již zmíněné SUV T-Roc. To má na délku 4234 mm, z toho mezi nápravami je 2603 mm. To jsou hodnoty jen o něco málo menší než v případě kompaktního bestselleru značky – řady Golf. Na druhou stranu je to poměrně výrazně méně než v případě rovněž dobře prodávaného SUV Tiguan.

Vůz boduje výrazným designem, ale také vnitřním prostorem. Například zavazadlový prostor má v základu 445 litrů, po sklopení sedadel vznikne ložná plocha s objemem 1290 litrů. Sklopné bude také sedadlo spolujezdce, podlaha kufru je navíc polohovatelná.

Pod kapotou se objeví šest turbodmychadlem přeplňovaných motorů. Tři zážehové jednotky TSI a tři vznětové jednotky TDI, vždy s výkonem 85, 110 nebo 140 kW. Nejslabší motory mají šestistupňovou mechanickou převodovku a pohon předních kol, prostřední jednotky mají na přání sedmistupňový dvouspojkový automat DSG a pohon všech kol a nejsilnější motorizace mají automat a čtyřkolku standardně.

Předprodej na českém trhu začne v říjnu letošního roku, první auta budou k dispozici v lednu 2018. Cenu zatím české zastoupení Volkswagenu nezveřejnilo, v evropském měřítku by podle Herberta Diesse měl vůz stát kolem 20 tisíc euro (v přepočtu zhruba 522 tisíc korun). K dispozici bude množství příplatkové výbavy, třeba dvoubarevná karosérie, digitální přístrojový panel, navigace s osmipalcovou obrazovkou nebo řada bezpečnostních asistentů.