Sportovní sedan M5 má v programu BMW tradici již od roku 1984. Pod kapotou vozu byl v první generaci atmosférický zážehový šestiválec, s nímž vůz zrychloval z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy. Po více než třiceti letech uvedla mnichovská automobilka M5 v již šestém pokračování. To má pod kapotou dvakrát přeplňovaný vidlicový osmiválec s objemem 4.4 litru.

S ním nejnovější BMW M5 zrychluje z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy, což je hodnota lepší než u mnohých supersportů věhlasných značek. Podíl na takové akceleraci ale nemá jen pohonná jednotka s výkonem 441 kW (600 k) a točivým momentem 750 Nm. Je to především u řady M5 premiérově použitý pohon všech kol. Automobilka jej označuje jako M xDrive. Vedle systému xDrive, tedy pohonu všech čtyř kol, používaných i v dalších modelech značky, má řešení také zadní aktivní M diferenciál, který rozděluje výkon mezi zadní kola.

Tradicionalistům by mohl chybět pohon zadní nápravy, kterým se chlubily všechny doposud představené generace BMW M5. Technici německé automobilky to vyřešili tak, že v jednom ze tří režimů pohonu všech kol lze přední nápravu odpojit a posílat všechen výkon dozadu. Především na okruhu také přijde vhod možnost úplného vypnutí stabilizačního systému. Tovární nastavení však počítá se zapnutou stabilizací a aktivním pohonem obou náprav.

Lehčí a ovladatelnější než dřív

Hlavní výhodou instalace pohonu všech kol má být ovladatelnost na silnici i na závodním okruhu. "Tam vůz svého řidiče potěší i značně zlepšenou směrovou stabilitou a ovladatelností až na limitech svých schopností, a to i v nepříznivých podmínkách, jako je mokrá nebo zasněžená silnice," popisuje výhodu systému M xDrive předseda představenstva značky Frank van Meel. Je přitom zajímavé, že i přes pohon všech kol auto mezigeneračně váží o něco méně – konkrétně 1855 kg bez řidiče. Může za to použití hliníkových blatníků a kapoty nebo střechy z plastu vyztuženého karbonem.

Dalších 23 kg ušetří příplatek za karbon-keramické brzdy, které nahradí standardní a vpředu odvětrávané kotouče. Co nejlepší brzdný účinek bude potřeba, protože nové BMW M5 umí s vypnutým omezovačem (ten je mezi příplatkovou výbavou) jet maximálně až 305 km/h. Hladký přenos síly vedle pohonu všech kol zajišťuje také osmistupňová automatická převodovka s možností sekvenčního řazení klasickým voličem nebo pádly pod volantem. Také ji lze nastavit v jednom ze tří režimů, od ekonomického až po okruhový. Dalšími prvky, které si může řidič přizpůsobit, jsou aktivní tlumiče a řízení.

Do kabiny se nastěhovala nová sportovní sedadla, která již v základu mají volitelné nastavení tuhosti bočního vedení, stejně jako elektrické nastavování nebo kožené čalounění. Za příplatek nabízí BMW multifunkční sedačky s integrovanou hlavovou opěrkou. Na digitální displej místo klasických budíků jsou u M5 přenášeny informace o nastavení pohonu všech kol nebo automatické převodovky. Světelné diody pak dávají řidiči znamení, kdy (v manuálním režimu řazení) nejlépe změnit rychlostní stupeň. Stejné zprávy přenáší také head-up displej. Vedle pádel řazení jsou pod sportovním volantem také dvě červené páčky, které umožňují rychlý přechod vozu do jednoho ze dvou přednastavených jízdních režimů.

Exkluzivně pro BMW M5 je určena modrá metalíza Marina Bay v kombinaci s 19- nebo 20palcovými litými koly. Cena na německém trhu je nejméně 117 900 eur (asi 3,075 milionu korun). Ještě o v přepočtu půl milionu více bude stát limitovaná série First Edition. Té vznikne na začátku produkce vozu jen 400 kusů. Od klasické M5 je rozpoznatelná podle specifického červeného laku, lesklých černých prvků nebo plakety s pořadovým číslem vozu v interiéru. Samozřejmostí je také rozšířená standardní výbava. Objednávky na obě verze dealeři přijímají od září, první kusy k zákazníkům dorazí na jaře příštího roku.