Tesla Model 3 je jedním z nejočekávanějších aut letošního roku. Z velké části je to způsobeno cenou základního modelu, která před státními pobídkami (ty se mohou vyšplhat až na 7500 dolarů) dosáhne ve Spojených státech částky 35 tisíc dolarů (asi 777 tisíc korun). To je o hodně méně, než kolik stojí nejlevnější Model S, jímž je aktuálně verze 75 za 69 500 dolarů před státními pobídkami.

V České republice bude mít vůz, podobně jako větší Model S a Model X, v nabídce internetový obchod Alza.cz. Podle mluvčí obchodu Patricie Šedivé je základní cena odhadována na 750 tisíc korun plus DPH.

To je on - Model 3. Musk přijel v novém nejlevnějším modelu Tesly
To_je_on_-_Model_3._Musk_prijel_v_novem_a_nejlevnejsim_modelu_Tesly.png

Zákazníci před premiérou sériového vozu, který se představil zhruba 18 měsíců po konceptu, složili přes půl milionu objednávek. Prvních třicet aut bylo předáno při slavnostní premiéře auta minulý víkend. Zájemce neodradil ani fakt, že vůz neprošel standardní testovací fází.

V nabídce dvě varianty

Za 35 tisíc dolarů nabízí Model 3 akumulátor s odhadovaným dojezdem 354 kilometrů, zrychlení z 0 na 97 km/h za 5,6 sekundy a maximální rychlost 209 km/h. Nabíjením z domácí sítě (240 V) lze získat za hodinu dojezd asi 48 km, rychlonabíječka je v tomto ohledu mnohem lepší. Za půl hodiny dokáže baterii nabít na dojezd 209 km. Na rozdíl od většího Modelu S má však Model 3 přístup do speciálního Tesla Superchargeru (u nás jsou stojany umístěny na dálnici D1 u Humpolce) zpoplatněný. Produkce vozu se standardní baterií navíc začne v listopadu.

Výrobu tak odstartuje model s dojezdem prodlouženým na 499 km. Lepší akumulátor stojí navíc 9 tisíc dolarů (asi 200 tisíc korun) a s delší dojezdem přináší také zrychlení z 0 na 97 km/h za 5,1 sekundy a maximální rychlost 225 km/h. Za hodinu nabíjení z běžné sítě se dojezd zvedne o 59 km, rychlonabíječka přidá za 30 minut 274 km. Obě verze mají pohon jedné nápravy, na jaře příštího roku však do nabídky přibude i čtyřkolka.

Základní výbava obsahuje dvouzónovou automatickou klimatizaci, navigaci, připojení k internetu pomocí LTE a wi-fi, parkovací kameru, bezklíčkový vstup, osm airbagů, přednárazový systém, nouzové brzdění a 18palcová aerodynamická kola. Vnější design se příliš neliší od konceptu a je rovněž podobný většímu Modelu S. To znamená chybějící masku chladiče (koeficient odporu vzduchu je u vozu jen cx = 0,23) nebo LED diodová světla.

V nabídce bude šest barev karosérie, pouze černá je však bez příplatku tisíc dolarů. Kabina vozu je velice jednoduchá, všechny funkce se ovládají přes 15palcovou horizontální obrazovku. Vozu tak úplně chybí konvenční přístrojová deska. V rámci paketu Premium za 5 tisíc dolarů nabídne automobilka dřevěné dekory, elektrická a vyhřívaná sedadla, lepší audio nebo prosklenou střechu s UV filtrem.

20 tisíc aut měsíčně, půl milionu ročně

Podobně jako všechny nové Tesly má i Model 3 v podobě osmi kamer, předního radaru a dvanácti ultrasonických senzorů hardware potřebný pro autonomní jízdu. Automobilka dokonce samořízení nabízí v příplatkové výbavě, avšak s dovětkem, že nejprve musí dojít ke schválení softwaru a příslušným legislativním krokům. Možnost nechat řízení na vozidle přijde na 3 tisíce dolarů, spolu s tím ale musí být Tesla vybavena funkcí Autopilot za 5 tisíc dolarů. Díky ní již dnes, podle automobilky, umí Model 3 zůstávat v jízdním pruhu, přejíždět do jiného pruhu, měnit dálnice nebo udržovat rychlost podle dopravních podmínek.

Délkou 4694 mm i rozvorem o hodnotě 2875 mm se Tesla Model 3 řadí mezi automobily střední třídy (přehled sedanů této kategorie na českém trhu najdete zde). Zavazadlový prostor pojme 425 litrů, do auta samotného se pak vejde pět cestujících. Na dvě sedadla v kufru proti směru jízdy jako u Modelu S tedy nedošlo.

Výroba Modelu 3 začala v továrně v kalifornském Fremontu v polovině července. Nejprve budou produkční čísla nízká, v prosinci ale Tesla plánuje vyrábět 20 tisíc aut měsíčně. Spolu s dalšími řadami chce automobilka příští rok vyrobit za dvanáct měsíců půl milionu vozů. Pokud by se tohoto cíle podařilo dosáhnout a půl milionu aut by Tesla i prodala, zařadila by se v USA podle agentury Reuters před zavedené firmy jako BMW nebo Lexus.

U samotného Modelu 3 musí automobilka uspokojit nejprve všech více než půl milionu objednávek, které na sedan zatím má. Také proto je čekací doba na vůz objednaný v tuto chvíli 12 až 18 měsíců.