Počet automobilů s elektrickým pohonem na silnicích po celém světě se v loňském roce zdvojnásobil na rekordní dva miliony z jednoho milionu v roce 2015. Bude však ještě dlouhou dobu trvat, než se dostane na úroveň, která by výrazněji přispěla k omezení globálního oteplování. Uvedla to dnes Mezinárodní agentura pro energii (IEA).

Podíl automobilů s elektrickým pohonem na celkovém počtu osobních vozů zatím dosahuje pouze 0,2 procenta. "Mají před sebou dlouhou cestu, než dosáhnou počtu, který dokáže výrazně přispět k plnění cílů pro snižování emisí skleníkových plynů," uvedla IEA.

Do roku 2020 by se podle agentury mohl počet vozů s elektrickým pohonem vyšplhat na devět až 20 milionů a do roku 2025 na 40 až 70 milionů. "K omezení růstu teploty na méně než dva stupně Celsia do konce století bude zapotřebí, aby počet elektrických vozů dosáhl 600 milionů," upozorňuje agentura.

Většímu rozmachu elektrických automobilů brání mimo jiné vysoké ceny baterií. V uplynulých letech sice baterie díky technologickému pokroku a masovější produkci zlevnily, výrobní náklady u elektromobilů jsou však stále vyšší než u vozů se spalovacím motorem. Proto jsou podle IEA pro větší rozšíření elektromobilů důležité finanční pobídky, jako jsou například daňové úlevy.

Trh s elektrickými automobily se zatím koncentruje v omezeném počtu států. Zhruba 95 procent prodejů se uskutečňuje v pouhých deseti zemích, a to v Číně, Spojených státech, Japonsku, Kanadě, Norsku, Británii, Francii, Německu, Nizozemsku a Švédsku, napsala agentura Reuters.