Americké ministerstvo spravedlnosti hodlá podat civilní žalobu na italsko-americkou automobilku Fiat Chrysler Automobiles kvůli nadměrným emisím naftových vozů, pokud se tuto záležitost nepodaří vyřešit dohodou. Agentuře Reuters to řekly zdroje obeznámené se situací. Žaloba by podle nich mohla být podána již tento týden.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v lednu automobilku Fiat Chrysler obvinila z používání softwaru, který umožnil obejít normy pro emise oxidů dusíku u zhruba 104 000 jejích naftových aut. Upozornila, že automobilka by mohla dostat pokutu až 4,6 miliardy dolarů (téměř 110 miliard korun). Firma nicméně tvrdí, že její naftové vozy jsou zcela v souladu s emisními předpisy.

EPA nyní s automobilkou jedná o emisích a o tom, zda schválí její nové naftové modely. Automobilka uvedla, že soudní řízení by v této fázi bylo "kontraproduktivní". Dodala, že v případě soudního procesu se bude energicky bránit, a to zejména vůči nařčením, že do automobilů záměrně instalovala systém umožňující podvádět při testech emisí.

Skupina Fiat Chrysler čelí kvůli emisím problémům rovněž v Evropě. Na nesrovnalosti kolem emisí jejích naftových vozů již loni poukázalo Německo. Letos v březnu začala firmu kvůli emisím vyšetřovat francouzská prokuratura.

Evropská komise tento týden zahájila řízení s Itálií, protože země podle ní nereagovala na obvinění, že automobilka Fiat Chrysler podvádí při testování emisí svých vozů. Itálie by v důsledku tohoto řízení mohla skončit před soudem, upozorňuje agentura Reuters.

Automobilové emise se dostaly do centra pozornosti v září 2015, kdy německý Volkswagen v reakci na obvinění ze strany amerických úřadů přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Ve Spojených státech emisní skandál Volkswagenu zahrnuje skoro 600 000 aut. Volkswagen v rámci lednové dohody s americkým ministerstvem spravedlnosti souhlasil se zaplacením 4,3 miliardy dolarů. Celkové náklady Volkswagenu na řešení skandálu v USA by se však podle agentury Reuters mohly vyšplhat až na 25 miliard dolarů. Automobilka navíc čelí vyšetřování a žalobám také v dalších zemích.