Má to být špičkový, stále ještě luxusní, přitom však relativně dostupný elektromobil, podstatně levnější než předchozí vozy se značkou Tesla. Výroba Tesly Model 3 se rozběhne v červenci a pár týdnů poté by auto měli dostat první zákazníci. Bude to zároveň start rozhodujícího kola, v němž se ukáže, zda mladá automobilka amerického podnikatele Elona Muska nakonec uspěje.
Zdánlivě tomu nic nebrání, jak naznačují třeba i zkušenosti Františka Kubiše, dlouholetého českého majitele předchozího modelu – Modelu S. S teslou již urazil 140 tisíc kilometrů, využívá ji denně. Sjezdil s ní velkou část Evropy, od Norska po Itálii, od Francie po Slovinsko. "Pokud musím cesty plánovat, tak jen po Česku a Slovensku. Jakmile jedu kamkoli do zahraničí, není to nutné," říká. Jeho tiché auto mu totiž samo ukáže polohu nejbližší rychlonabíječky Supercharger, kde baterii během půl až tři čtvrtě hodiny dobije – úplně zdarma. Nabíjet lze Teslu samozřejmě i doma v garáži nebo u jakékoli elektrické zásuvky.
Pana Kubiše neomezuje ani čekání při dobíjení. Jednoduše počítá s tím, že cesta bude trvat o něco déle a on si zároveň odpočine během několika zastávek. Podobně jako další majitelé tesly (v Česku jich je zhruba 100) má po celé Evropě v autě zdarma internet. Kromě toho jeho vůz nabízí funkci Autopilot, která umí převzít řízení na dálnici, nebo dva kufry – jeden klasický vzadu, druhý, menší, vpředu. A ještě jedna věc: auto se dokáže samo vylepšovat díky balíčkům softwarového updatu, jež si automaticky stahuje. Podobně jako když stahujete aktualizaci aplikací na mobilu.
Chystaný Model 3 slibuje, že pocit exkluzivity přinese také o segment níž. Hlavní jeho předností má být přibližně poloviční cena oproti Modelu S, začínat bude v hrubém přepočtu asi na 875 tisících korun (plus daň a cla). Bude to menší, méně výkonné auto s minimálním dojezdem 350 kilometrů na jedno nabití – a je o ně už řadu měsíců obrovský zájem. Což kupodivu nemusí být jen důvod k radosti.
Elon Musk nový vůz představil loni v dubnu a během prvních dvou týdnů od prezentace si jej rezervovalo 400 tisíc lidí. Vzápětí Tesla přestala o množství objednávek raději informovat, což naznačilo, že výrobu nebude stíhat. Musk později dokonce vyzval zájemce, aby si raději pořídili starší, lépe vybavený Model S, který navíc v poslední době výrazně zlevnil.
A právě to, kolik kusů nového vozu dokáže firma skutečně vyrobit a nakolik uspokojí zájem, rozhodne zřejmě o jejím budoucím úspěchu.
Cennější než GM
Továrny světových automobilek každý rok vychrlí celkem asi 100 milionů aut. Prosadit se v odvětví není nemožné, což mohou dosvědčit třeba japonské nebo korejské automobilky, které byly ještě v osmdesátých a devadesátých letech v motoristických kruzích běžně terčem vtípků. Dnes se vyrovnají evropským a americkým automobilovým gigantům a všechny přední výrobce postupně dohání i Čína. Tyto automobilky ale mají za sebou desítky let složitého a nákladného vývoje, budování továren po celém světě a sjednávání kontraktů s dodavateli.
Tesla existuje necelých 15 let, auta sériově vyrábí zhruba polovinu této doby a teprve letos překoná metu 100 tisíc vozů za rok. Bezesporu má za sebou úspěchy. Zazářila například v roce 2012, kdy nabídla luxusní sedan – zmiňovaný Model S pana Kubiše –, který na jedno nabití ujede přes 300 kilometrů, zatímco konkurenční elektromobily tehdy měly pouze asi poloviční dojezd.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Nově všechny články v audioverzi