Výrobce elektromobilů Tesla v úterý z hlediska tržní hodnoty dohnal firmu General Motors (GM), která je nehodnotnější americkou automobilkou. Podle zpráv agentury Reuters z úvodu obchodování kalifornský výrobce elektromobilů dokonce vedl s tržní hodnotou 52,7 miliardy dolarů ve srovnání s 49,6 miliardami, kterými investoři ocenili GM. Podle dat z obchodování kolem osmé hodiny večerní ale na prvním místě zůstává GM s hodnotou téměř 52 miliard, Tesla zaostává s necelými 50 miliardami. Již v pondělí však Tesla předstihla Ford s hodnotou 45 miliard.

Elon Musk na informaci o růstu cen akcií Tesly reagoval prohlášením, že je na trhu docela bouřlivé počasí. Podle něj je daná cena absurdně nadhodnocená, pokud hledíme do minulosti. Je to ale irelevantní, investoři míří na budoucnost. Celosvětově největšími výrobci automobilů jsou Volkswagen s hodnotou asi 70 miliard dolarů a Toyota s hodnotou 160 miliard dolarů.

Hlavní vliv na růst hodnoty Tesly mají prodejní výsledky za první čtvrtletí letošního roku, které výrobce zveřejnil v pondělí. Podle nich prodal více než 25 tisíc automobilů, což v porovnání se stejným obdobím loňského roku znamenalo nárůst o 69 procent. Jedná se také o vyšší číslo, než analytici všeobecně počítali. Za první polovinu letošního roku by Tesla podle vlastních očekávání měla prodat 47 až 50 tisíc nových automobilů.

Samořídícím autům vládne Ford, Tesla propadla

Naproti tomu Ford podle vlastních slov prodal v březnu letošního roku o sedm procent aut méně než za stejné období před dvanácti měsíci. Také na tuto skutečnost trh zareagoval poklesem cen akcií. Přesto existuje mezi oběma výrobci jeden zásadní rozdíl. "Ford vydělává hodně peněz, Tesla nikoliv," řekla Financial Times analytička Michelle Kerbsová z AutoTrader.com.

Posun k ziskovosti by z pohledu Tesly mohl znamenat červencový start výroby Modelu 3. Před jejím začátkem získala firma od investorů 1,2 miliardy dolarů. Zdaleka nejdostupnější vůz v nabídce by měl stát 35 tisíc dolarů, zhruba polovinu toho, co v současnosti stojí nejlevnější varianta Modelu S.

Oproti němu ale bude "trojka" o dost menší a podle předchozích informací ani neprojde beta testováním, tedy zkouškami předprodukčních prototypů v běžném provozu. Přesto si za minulý rok podle Tesly automobil předobjednalo 373 tisíc lidí. Cílem značky je do konce roku 2018 prodávat půl milionu aut ročně.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.