Dopravce Leo Express rozšiřuje své služby o takzvaný carsharing. Spouští službu SmileCar, která nabízí samostatné využívání automobilů, jež zájemcům nabídnou jejich majitelé prostřednictvím aplikace.

"Zjistili jsme, že své auto lidé využívají jen na hodinu denně," uvedl výkonný ředitel společnosti SmileCar Jan Charouz. "Zbylých 23 hodin auta stojí, chátrají a majitele stojí jenom peníze," popisuje jeden z důvodů založení firmy na carsharing.

Zatím 50 vozů

V tuto chvíli je v nabídce společnosti možné vybírat z necelé padesátky vozidel různých velikostí i cen. Nabídka by ale měla nadále růst. "Do konce roku chceme být největším peer-to-peer sdílením (lidé sdílejí přímo s dalšími lidmi, pozn. red.) aut v České republice," prohlašuje bývalý automobilový závodník Charouz.

Většina automobilů v nabídce je zatím v Praze, postupně se má ale služba rozšířit po celé České republice a možná i do zahraničí. "V budoucnu chceme půjčovat auta po celé střední Evropě," řekl generální ředitel Leo Express Peter Köhler. Charouz dodal, že se SmileCar nemusí soustředit jen na místa, kam jezdí vlaky nebo autobusy soukromého dopravce.

Leo Express drží v nové firmě majoritu, menší podíly vlastní i někteří klíčový lidé, jako například sám Charouz. "SmileCar byla založena jako separátní společnost, která bude mít svůj vlastní management," zdůraznil Köhler. Zároveň ale připustil, že v uzlových bodech může služba navazovat na jízdu vlakem nebo autobusem.

Maximálně 200 km denně

Denní limit je 200 ujetých kilometrů, za každý kilometr navíc jsou účtovány tři koruny. Při předání i vrácení, které zatím musí proběhnou osobně, je potřeba nafotit stav vozu a obě strany musí vyplnit elektronický protokol, kde je zaznamenát počet kilometrů a stav nádrže. Při vrácení se oba musí navzájem také ohodnotit, což má eliminovat nejrůznější problémy a zároveň majitele, vozy i nájemce prověřovat.

Služba funguje na základně aplikace pro chytré telefony, tablety i počítače. Významným omezením je v tuto chvíli neexistence aplikace pro operační systém Android, který je v Česku nejrozšířenější.

Zájemce o půjčení cizího vozu, nebo o zapůjčení svého automobilu, se musí registrovat. Nutné je vyplnit osobní údaje, naskenovat řidičský průkaz a doklad totožnosti.

S výpočtem ceny zapůjčeného vozidla a částkou za pronájem pomáhá společnost Cebia. SmileCar si strhne provizi 20 procent z celkové ceny pronájmu, dalších 15 procent jde na pojištění vozu. Ve výsledku tak majitel vozu dostane 65 procent hodnoty pronájmu.

Spolupráce s ČSOB a Opelem

Mimo částky za pronájem, lišící se podle vybraného automobilu i doby zapůjčení, je zájemci o pronájem po jeho potvrzení stržena vratná záloha ve výši pět tisíc korun. "Při příplatku za lepší připojištění je záloha ve výši tisíc korun," řekl Charouz. Pojištění půjčeného vozu, včetně ochrany před zpronevěrou, má na starosti ČSOB. 

Existují však také smluvní pokuty, například za pozdní vrácení nebo předání vozu. Ve druhém případě SmileCar zajistí náhradní vozidlo. Partnerem SmileCar, například při zajišťování náhradního vozu, je německý Opel. "Spolupráce by se v budoucnu měla rozvíjet do dalších zajímavých sfér," řekl Jan Charouz. Zároveň ale dodal, že se nejedná o exkluzivní spolupráci.

Peníze na provoz firmy chtějí aktuální majitelé získat mimo jiné také pomocí crowdfundingu na platformě Fundlift, kde chtějí vybrat tři miliony korun.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.