Navzdory úspěchům se Subaru expandovat nechystá. "Snaha o velký růst by logicky vedla k tomu, že bychom nemohli dál dělat to, co děláme teď, tedy vyrábět auta, která jsou řidičsky skvělá a přesně podle gusta specifické klientely," vysvětluje David Dello Stritto, ředitel PR Subaru pro Evropu.

V jiných případech by se dalo říci, že takové prohlášení je jen póza ospravedlňující neúspěch, jenže to u Subaru neplatí. Vloni automobilka vůbec poprvé přesáhla hranici milionu vyrobených aut a tvoří skutečně specifickou značku pro specifický typ klientů. A skalní fanoušci by se obrátili jinam, kdyby jeho výrobce zcela zanevřel na tradici.

I tak je ale Subaru ovlivněno trendy - především segmentem SUV. Většina prodaných Subaru ve světě jsou totiž crossovery (Forester, Outback nebo XV - jejich české ceníky si otevřete po kliknutí na aktivní jména modelů). Největší zájem o značku s plejádami ve znaku je v USA a Kanadě, kde se vloni prodalo přes 665 tisíc aut, dále v domácím Japonsku nebo Austrálii. V celé Evropě se prodá méně aut než v Číně.

I tak se ale značka snaží dostát svým tradicím a vyrábět spolehlivá auta. Priority má jasně dané. "Víte, občas nám lidé říkají, že Subaru vyrábí ne zrovna hezká auta. Ale upřímně - to ani není našim hlavním kritériem," dodal Stritto. 

Přiznat se k tomu, že schválně vyrábíte něco, co není hezké, už asi trochu póza je, ale jak je vidět na prodejích (minulý rok Subaru vyrobilo 1 012 000 aut), lidé skutečně oceňují jiné kvality, než je design.

Letos přichází na trh inovované kupé BRZ, které jsme měli možnost vyzkoušet za polárním kruhem ve finském Rovaniemi. Má Bi-LED světlomety vpředu a diodové světlomety vzadu, nový nárazník a lehce přepracovanou zadní odtokovou hranu, která pomáhá lepší aerodynamice. Líbí se nám i nový volant s tlačítky.

Nebylo by to ale Subaru, kdyby se vedle těchto kosmetických změn nezaměřilo hlavně na to podstatné, ale na první pohled skryté - techniku a z ní vyplývající jízdní vlastnosti. Vedle výrazně přepracovaného atmosférického dvoulitrového motoru má také tvrdší pružiny a lepší tlumiče.

Automobilka také oznámila, že v následujících třech letech vždy přijde buď s faceliftovaným modelem, nebo rovnou novou generací, v roce 2019 představí nově vyvinutý downsizovaný turbomotor, bude následovat plug-in hybrid a v roce 2021 elektromobil. Navzdory slovům o (ne)růstu stagnace Subaru rozhodně nehrozí.

Související