Dopravce Leo Express se chce profilovat jako firma, která se postará o dopravu od domu k domu. Ke svým černým vlakům a autobusům tak postupně připojuje další služby. Nově zavedl dopravu minibusem až k domu od zastávky svého autobusu ve Zlíně a Luhačovicích. Nejpozději v létě chce také spustit komunitní sdílení aut − Smilecar.

"Naši zákazníci nechávají svá auta na parkovištích u nádraží a říkali jsme si, že by je někdo mohl chtít využít," popisuje automobilový závodník Jan Charouz, který pro Leo Express pracuje jako "door2door manager" a který má právě služby dopravy od dveřím ke dveřím na starosti. Službě Smilecar, která je samostatnou akciovou společností, pak přímo šéfuje.

Služby Leo Expressu od dveří ke dveřím

Spolupráce s taxi

Firma v jednotlivých stanicích hledá partnerské taxislužby. V Praze podporuje službu Uber, spolupracuje i s Liftagem.

Odvoz z vlaku a na vlak

Služba začíná ve Zlíně a v Luhačovicích. Stačí při nákupu jízdenky zadat výchozí nebo cílovou adresu v těchto městech a Leo Express se o dopravu postará. Odvoz od večerního vlaku platí pro vyšší třídy i v Ostravě, totéž se připravuje i v Praze.

Koloběžky a kola

Ve vlaku či na pokladně je možné si půjčit elektrickou koloběžku. Levnější variantou je využít půjčovnu kol Rekola, se kterou Leo Express spolupracuje.

Půjčování a sdílení aut

Leo Express nabízí slevu v autopůjčovně Sixt, připravuje i spuštění komunitní autopůjčovny Smilecar. Kdo má vlastní auto, tomu firma nabízí parkování na nádraží.

Jan Charouz, který před osmi lety vyhrál závody Le Mans, je synem podnikatele a taktéž automobilového závodníka Antonína Charouze.

V nabídce i obytný vůz

Firma Leo Express tak přišla s konceptem, že lidé přihlásí svá auta a podobně jako například u ubytovací služby Airbnb nabídnou jejich využití ostatním. Jejich auta by tak mohla vydělávat, místo aby bez využití někde stála.

Zatím Leo Express oslovil pouze své nejčastější zákazníky. První své vozy již zaregistrovali. "Už se nám přihlásilo několik majitelů aut, máme v nabídce i Audi Q7 nebo obytný vůz, nyní hledáme další, až jich budeme mít dostatek, službu spustíme," plánuje Charouz. Konkrétní zatím být nechce. Na webu firma před Vánocemi avizovala "již brzy", v současnosti je tam slogan "již brzy, léto 2017". Jan Charouz ale počítá, že to nakonec bude dříve.

Smilecar se bude lišit jak od běžného sdílení aut, tak od autopůjčoven. Lidé nabídnou své vozy a termíny, kdy jsou volné. Se zájemcem se pak domluví na předání klíčů, ty by mohli předávat i na pokladnách Leo Expressu. Zákazník i majitel auta si pak vzájemně udělí hodnocení.

Podmínky půjčování se zatím pouze připravují. Domluvené je již speciální pojištění na každý den půjčení, které umožní, aby automobil mohl řídit jiný řidič a všechna rizika byla krytá. Cena by měla být zhruba poloviční proti stejným autům u běžných autopůjčoven.

"Naším cílem je, aby se s námi lidé dostali všude, když někam nejedeme vlakem nebo autobusem, mohou si na to půjčit auto," říká Charouz. Zároveň chce majitelům aut umožnit je lépe využít a něco si přivydělat.

Koloběžky na kratší cesty

Od loňska firma nabízí půjčování elektrických koloběžek, na kterých mohou zákazníci dojet zbytek své trasy z nádraží. Služba se kvůli zimě zatím podle Charouze nerozjela. Část klientů odrazuje i cena. Šestihodinová zápůjčka vyjde na 250 korun. Leo Express spolupracuje i s taxi aplikací Liftago a se službou Uber. Postupně rozšiřuje také nabídku dopravy od vlaku až domů. I kvůli tomu ovládl minibusového dopravce Tiger Express, který dříve spolupracoval se Student Agency.

Konkurenti Leo Expressu se rovněž snaží rozšiřovat své služby. Do skupiny Student Agency patří i pražské taxislužby Tick Tack a Green Taxi. České dráhy spolupracují ve větších městech s taxislužbami a nabízí na ně svým zákazníkům slevy.