Poprvé v historii bylo v Česku za jediný rok zaregistrováno přes čtvrt milionu nových osobních aut. Konečný údaj podle Svazu dovozců automobilů je 259 693 vozidel, tedy o 12,5 procenta více než v roce 2015. První je Škoda Auto s tržním podílem 31,7 procenta. Uvedli to zástupci Svazu dovozců automobilů na čtvrteční tiskové konferenci.

Rychleji než celý trh rostl počet takzvaných reálných prodejů. Tedy těch, u kterých agentura Médea Research odečte vozy, které krátce po registraci v Česku zamíří do zahraničí. Podle těchto údajů se přímo českým zákazníkům prodalo 219 tisíc vozů, což znamená růst o osmnáct procent.

Podle obou statistik nestačila trojice nejsilnějších značek na růst trhu a svůj podíl na něm tak mírně ztrácela. Týká se to Škody Auto, Volkswagenu i Hyundai. Naopak vyšší podíl na trhu se podařilo získat automobilkám Renault a Dacia, Fordu, Toyotě a prémiovým značkám Mercedes-Benz a Audi.

Škoda Auto zvýšila prodej o více než 11 procent na 82 267 aut. Následoval Volkswagen s růstem o 12 procent na 26 598 vozů a automobilka Hyundai, která prodala 20 992 aut, tedy o sedm procent více než v roce 2015. Na dalších místech jsou značky Ford, Dacia a Renault.

Nejoblíbenějším modelem byla Škoda Octavia s 28 406 prodanými vozy, následuje Škoda Fabia (21 769), Rapid (11 359) a Superb s 11 100 prodanými kusy. Na dalších místech skončily Hyundai i30 a Volkswagen Golf.

Nový rekord se čeká i v letošním roce.  "V roce 2017 očekáváme meziroční nárůst o sedm až 12 procent. Ekonomika uspokojivě roste, lidem se zvyšují mzdy a nezaměstnanost se drží na velmi nízkých úrovních. Nálada v ekonomice je tak dobrá a přeje poptávce po nových vozech," říká Vojtěch Opleštil, expert na automobilový průmysl z poradenské společnosti PwC.

Celkem 75 procent vozů nakoupily firmy a 25 procent soukromé osoby. Nejprodávanější byly vozy nižší střední třídy s podílem 21 procent, následují SUV a terénní auta s pětinovým podílem. Registrace ojetých aut z dovozu loni stouply o 8,6 procenta na 164 422 vozů, z toho 52 procent aut bylo starších deseti let.