Rupert Stadler, předseda představenstva automobilky Audi, je jediným vrcholovým manažerem skupiny Volkswagen, který zůstal ve své funkci po personálních rošádách, které loni vyvolala Dieselgate − skandál s podvody ohledně měření emisí u naftových motorů.

Interní vyšetřování ve firmě zatím nepřineslo důkazy o Stadlerově zapojení do aféry. Jeho největším průšvihem byla loňská pivní soutěž pro třicítku manažerů podniku, kterou nechal proplatit z firemních peněz a po níž musel v létě po stanovisku interní revize sáhnout do své peněženky pro v přepočtu 340 tisíc korun.

Nečekaný a rychlý odchod bez vysvětlení v případě šéfa technického vývoje Audi Stefana Knirsche minulý týden ale přiživil spekulace, že značka byla do Dieselgate zapletená hlouběji, než se dříve předpokládalo.

Ztráta ředitele vývoje je sice nepříjemná, ale snažím se hledět do budoucnosti, uvedl Rupert Stadler v rozhovoru, který HN poskytl na právě probíhajícím pařížském autosalonu.

HN: Cítíte se ve své pozici silný i poté, co náhle skončil šéf vývoje Audi Stefan Knirsch a média píší, že podíl Audi na aféře Dieselgate byl větší, než se myslelo?

Samozřejmě. A doufám, že ze mě nemáte pocit, že jsem ve velkém napětí. Cítím se v pohodě, snažím se dělat práci profesionálně. Neřídím komentáře médií. Samozřejmě že to, co se stalo v minulých týdnech, není k smíchu, ale soustřeďuji se na svůj byznys, na komfort lidí ve firmě. Ztratit šéfa vývoje je těžké, ale někdy musím s takovými situacemi pracovat a snažím se je řešit profesionálně.

Rupert Stadler (53)

Předseda představenstva, a tedy nejvýše postavený muž automobilky Audi. Ta spadá pod křídla koncernu Volkswagen. Stadler zasedá i v představenstvu VW. Šéfem představenstva Audi je od roku 2010. V roce 2011 byl časopisem Business Week zvolen výkonným ředitelem roku.

HN: Čísla jsou na vaší straně. Máte nejlepší výsledky v historii, v Evropě se Audi daří. Ale třeba Mercedesu letos ještě víc a v některých měsících vás dokonce porazil. Předpokládáte, že letos obhájíte pozici prémiové značky číslo jedna na evropském trhu?

Je to těžký boj. Těžký boj v Americe, těžký boj v Evropě, v Číně a celé Asii. Naším klíčovým cílem není být po stránce objemu prodeje značkou číslo 1. To se může stát, ale také nemusí. Klíčová otázka zní: Jsme dostatečně silní po finanční stránce? Jsme dostatečně inovativní ve smyslu zavádění nových technologií? A je náš tým dostatečně silný na dobývání nových trhů a na úspěšné soupeření s konkurenty? Někdy jsme o nos před nimi, někdy oni před námi. Záleží to i na životním cyklu našich produktů. A když vidíte, co nás čeká letos, napřesrok a za dva roky s novou Audi A4, A5, Q5, Q2, A8, A6, A7, s Q8, s elektromobily − to je tolik nových modelů, že bych se o naši pozici neměl bát. Udělali jsme v posledních letech spoustu dobré práce a teď se ukáže, jestli to bude stačit na konkurenty. Za rok, za dva to můžeme zhodnotit.

HN: Nemyslíte, že Dieselgate a problémy s tím spojené vás hodně oslabily v boji nejen s přímými konkurenty typu Mercedes nebo BMW, ale také s Googlem, Applem a dalšími společnostmi, které si brousí zuby na automobilový byznys?

Ne, ne. Upřímně, dnešní situace není lehká. Cítíme tlak. Ale značka je silná, máme velmi loajální základnu zákazníků, přicházíme s pěknými a emocionálními produkty, jsme na čele inovací. Z tohoto pohledu si vedeme výborně. Společnosti jako Apple, Google nebo Uber poznají, že automobilový byznys je jiný než podnikání, ve kterém působí nyní. Také čtete noviny a víte, že některé týmy Applu opustily společnost. Google řekl, že nechce vyrábět pilotovaná auta, Uber se potýká s potížemi třeba v Číně. V oblastech inženýringu, elektroniky nebo přípravy samořiditelných aut jsme s BMW a Mercedesem v čele. Někdy bychom neměli být příliš skromní.

HN: Přesto musí celá skupina VW kvůli Dieselgate šetřit. Jsou nějaké náklady, které jsou u Audi nedotknutelné, na které se prostě nesmí sáhnout?

Především, myslím, že k dobrému managementu vždy patří soustředění se na náklady a uvažování, jak je snížit. Samozřejmě koukáme do našich účetních knih a říkáme si, že musíme utáhnout opasek.

Nikdy bychom ale neměli sahat na investice do inovací. Na druhou stranu nemusíme všechno vyvíjet sami a nemusíme vyvíjet už vynalezené. Snažíme se o spolupráci, hledáme partnery. To je forma, jak se dá šetřit.

HN: Který trh považujete za trh budoucnosti?

Bylo hodně očekávání od takzvaných BRIC trhů − Brazílie, Rusko, Indie, Čína. Jediný z nich, který očekávání splnil, je Čína.

HN: Cítíte se v Číně bezpečně?

Ano, mám z Číny velmi dobrý pocit. Politická situace tam funguje, ať se nám to líbí, nebo ne, jako takzvaný stabilizační faktor. Vidíme, jaký vliv má na ekonomiku, když politická situace stabilní není. Podívejte se na Brazílii. Od čínské vlády známe plány na pět deset let dopředu. Víme, jakou budou dělat energetickou politiku, jak se bude vyvíjet právo v oblasti dopravních předpisů. Jsou vypočítatelní a v takovém prostředí se dobře pracuje a můžete se na některé věci spolehnout. Zveřejnili víceméně jasný plán subvencí na ekologické formy dopravy. Cítíme tam stabilitu.

HN: A co Evropa?

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se