Japonští vládní úředníci v pátek uskutečnili prohlídku v tokijském ústředí automobilky Mitsubishi Motors a její továrně v Nagoji. Sdělilo to japonské ministerstvo dopravy. Neohlášená prohlídka přišla poté, co firma v úterý oznámila, že kvůli vyšší než udávané spotřebě přestává prodávat dalších osm modelů. Zjištění bylo další ranou pro pověst firmy, kterou podkopalo dubnové odhalení manipulací s udávanou spotřebou u čtyř minivozů.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

"Chceme důkladně vyšetřit okolnosti, které k této situaci vedly," řekl novinářům ministr dopravy Keiči Išii. Dodal, že jeho ministerstvo rozeslalo ostatním domácím automobilkám dokumenty, které mají zajistit, aby výrobci dodržovali pravidla pro výpočet spotřeby.

Mitsubishi v dubnu uvedlo, že 25 let používalo pro výpočet průměrné spotřeby neschválené metody. U svých minivozů navíc namísto údajů z testování používalo odhady.

Skandál do tohoto týdne zahrnoval dva miniautomobily Mitsubishi prodávané pouze v Japonsku a dva malé modely, které Mitsubishi vyrábělo pro automobilku Nissan Motor. Ta po vypuknutí skandálu Mitsubishi finančně pomohla tím, že v něm koupila zhruba třetinový podíl a stala se jeho největším akcionářem.

Dalšími vozy, u nichž se tento týden zjistily nesrovnalosti, jsou varianty modelů velkých vozů typu SUV Pajero, Outlander a RVR. Ministerstvo dopravy nařídilo firmě, aby na domácím trhu pozastavila prodej těchto vozů, dokud nebudou opraveny údaje o jejich spotřebě.

Provozní zisk Mitsubishi se v prvním finančním čtvrtletí končícím v červnu meziročně propadl o 75 procent na 4,6 miliardy jenů (1,1 miliardy korun) a skandál těžce zasáhl jeho odbyt na domácím trhu. Automobilka v celém finančním roce očekává v důsledku skandálu čistou ztrátu 145 miliard jenů.