Podíl ojetých aut se stočeným tachometrem na českém trhu v pololetí vzrostl meziročně o dva procentní body na 42 procent. Vozy mají podvodně snížený stav ujetých kilometrů v průměru o 100 tisíc. Vyplývá to z údajů společnosti Cebia.

Stav najetých kilometrů uváděný při prodeji se u 48 procent aut pohybuje v rozmezí 100 tisíc až 200 tisíc kilometrů, průměrný udávaný stav tachometru byl v první polovině tohoto roku 159 tisíc km. Podle ředitele Cebie Martina Pajera je na trhu patrný vliv rostoucího počtu dovážených ojetých vozů, které jsou stáčeny zhruba o polovinu častěji než auta českého původu.

"Dlouhodobě sledujeme na vzorku prověřovaných vozidel míru jejich stáčení, které je nejen v ČR dlouhodobým problémem. Naše společnost podporuje přijetí nového zákona, který by výslovně postihoval stáčení jako trestný čin. Zároveň však upozorňujeme, že tímto krokem se problém stáčení nevyřeší ani nezlepší, stejně jako se takovou legislativou nevyřešil v žádné zemi. Problém je totiž v dokázání skutkové podstaty trestného činu tomu, kdo skutečně vozidlo stočil," dodal Pajer.

Vzrostl i podíl omlazených vozidel, a to na 24 procent. Znamená to, že téměř každé čtvrté vozidlo je ve skutečnosti průměrně starší o 1,8 roku, než tvrdí prodejce.