Zatímco v červnu padl absolutní rekord v počtu nově zaregistrovaných osobních aut v jednom měsíci na českém trhu (25 714), v červenci jich přibylo jen 18 739. Poprvé také některý měsíc v letošním roce skončil hůře než loni, a to o výrazných 12,5 procenta.
"Nemyslím si, že jde o změnu trendu, ale jen o drobné škobrtnutí," řekl HN František Neumann, ředitel výkonného výboru Svazu dovozců aut. "Může za to zejména vyšší počet volných dní v porovnání s loňským rokem." Zatímco loni bylo v červenci jen devět víkendových dní nebo svátků, letos jich bylo dvanáct. Zejména v prvním týdnu tak prodejny nových aut zely prázdnotou.
Výrazný meziroční propad 24 procent zaznamenal i lídr trhu Škoda Auto. Jeho podíl navíc klesl pod 29 procent, zatímco v jiných měsících se pohyboval až o čtyři procenta výš. Podle PR manažera značky v České republice Vítězslava Pelce za to může i mimořádná třítýdenní dovolená všech domácích závodů značky, která loni proběhla v srpnu. "Kromě údržby jsme připravovali linky i na výrobu nových modelů. V červenci naplno běžely jen šest pracovních dnů," vysvětluje Pelc.
Nedařilo se však ani některým soupeřům Škody Auto na českém trhu. Kia, Peugeot a BMW meziročně přišly o 22 procent, Hyundai o 21 procent a Ford o 15 procent.
Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.
Některé značky si udržely růstový kurz i v červenci. Jde zejména o Mercedes, který podruhé za sebou zopakoval umístění v elitní desítce a polepšil si meziročně o 43 procent. Výrazný nárůst o 24 procent zaznamenal také Renault, který tak v Česku kopíruje úspěchy z evropského trhu.
Za sedm měsíců letošního roku je trh naopak o 12,5 procenta výše, než byl před rokem, a nárůsty zaznamenává i drtivá většina značek. Škoda roste přibližně jako celý trh s podílem 32,4 procenta. Mezi "skokany roku" patří z větších značek Renault (+27 procent) a Mercedes (+51 procent), těch menších Suzuki (+49 procent), Honda (+61 procent) nebo Jaguar (+118 procent). V plusu jsou z top 10 všechny značky s výjimkou Fordu (-2 procenta).
Níže se můžete podívat na deset nejúspěšnějších značek za červenec 2016 podle nových registrací osobních aut na českém trhu. Umístění v závorce znamená průběžné pořadí v letošním roce: