Automobilka Škoda Auto se v pondělí připojí k servisní akci koncernu Volkswagen pro vozy s dieselovými motory schopnými obcházet emisní měření. Jako první bude do autorizovaných opraven zvát vozy Superb s motorem 2,0 TDI. V Česku se akce dotkne asi 2500 škodovek, celosvětově pak 18 tisíc vozů. Řekl to mluvčí Škody v ČR Vítězslav Pelc.

Volkswagen podle mluvčího dovozce vozů koncernu VW do ČR Jana Klímy nově dopisem oslovuje majitele modelů VW Passat, Tiguan a Caddy a Audi A6.

"Škoda má od Vehicle Certification Agency (VCA) schválenou aktualizaci softwaru pro model Superb s motorem 2,0 TDI o výkonu 103 kW. Všichni dotčení zákazníci budou nyní co nejrychleji informováni příslušnými úřady a vyzvání k návštěvě servisu," uvedl Pelc.

Automobilka plánuje vozy v rámci aféry svolávat postupně v několika vlnách. Celkem se v Česku servisní akce dotkne 106 tisíc vozů s motory 2,0, 1,6 a 1,2 TDI od Volkswagenu. "Servisní řešení u dalších dotčených vozů bude následovat v úzké koordinaci s koncernem Volkswagen v následujícím období, zákazníky budeme vždy odpovídajícím způsobem informovat," dodal Pelc.

%insert_attachment[59500990] priloha.html%

Škoda začíná se svoláváním prvních vozů zhruba měsíc po sesterských značkách Volkswagen, Audi a Seat. Koncern 16. května do servisů pozval modely Volkswagen Amarok, Volkswagen Golf, Audi A4, A5 a Q5, a Seat Exeo s motory 2,0 TDI. Podle Klímy dosud servisní opatření podstoupila asi pětina pozvaných vozidel.

Servisní zásah bude trvat asi 30 minut a bude nepovinný a bezplatný. Dopisy bude rozesílat organizace Centrum služeb v silniční dopravě, která podléhá ministerstvu dopravy.

Motorům 1.2 TDI, 1.6 TDI a 2.0 TDI bude aktualizován software řídicí jednotky. U motoru EA 189 o objemu 1,6 litru bude navíc před senzor hmotnosti vzduchu do sacího potrubí dodatečně namontován usměrňovač proudění vzduchu. Cílem opatření je, aby po jejich zavedení zůstaly spotřeba paliva, výkonové parametry i hodnoty emisí CO2 beze změny.

Skandál vypukl loni v září, když americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5 jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka rozpozná, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin.

Vozy s motorem typu EA 189 plnícím Euro 5 se už v Evropě neprodávají. Celkově jsou ale problematické motory namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.