Japonská automobilka Mitsubishi přiznala, že upravovala testy spotřeby svých vozů pro domácí trh tak, aby vykazovaly lepší výsledky. Na problém přišel konkurenční Nissan, kterému Mitsubishi dodává některé vozy. Investoři, kteří mají ještě v živé paměti aféru "Dieselgate", srazili cenu akcií během jednoho dne o 15 procent, což je největší propad za posledních 12 let.

"Mitsubishi Motors provedlo testy nesprávně, aby vykázalo nižší spotřebu paliva," píše firma v tiskové zprávě. Dále firma přiznává, že použila jinou metodu testu, než jakou vyžadují japonské zákony.

Společnost falšování přiznala i na tiskové konferenci, kde se šéf Mitsubishi Tetsuro Aikawa na znamení omluvy hluboce uklonil.

Podle Mitsubishi se manipulace se spotřebou týká čtyř modelů malých aut, které vůbec nemíří na evropský trh. Postiženy by měly být eK Wagon a eK Space, kterých firma prodala 157 tisíc, a také Nissan Dayz a Dayz Roox, kterých automobilka pro svého konkurenta vyrobila 468 tisíc. 

"Vozů prodávaných na českém trhu se tento problém v žádném případě netýká," potvrdila HN mluvčí českého zastoupení značky Pavla Drmotová.

Problém byl odhalen, když Nissan upozornil na nesrovnalosti v údajích. Mitsubishi proto provedlo interní kontrolu a zjistilo, že údaje o tlaku v pneumatikách byly zfalšovány, aby spotřeba vypadala lepší, než ve skutečnosti je. 

Mitsubishi i Nissan se rozhodly výrobu i prodej zmíněných modelů zastavit a budou diskutovat o případném odškodnění pro zákazníky.

Japonská firma již provádí vlastní vyšetřování a plánuje sestavit speciální komisi. "Během našeho vyšetřování jsme zjistili, že testovací metoda, která není v souladu s japonskými zákony, byla využita i u dalších modelů pro domácí trh," píše dále firma. Vyšetřování se navíc nyní zaměří na to, jestli se podvody týkají i vozů pro další trhy.

Problémy Mitsubishi s regulátorem přicházejí poté, co několik měsíců otřásal automobilovým průmyslem skandál Volkswagenu, který manipuloval testy emisí naftových motorů. V roce 2014 navíc muselo jihokorejské Hyundai zaplatit americké vládě 350 milionů dolarů právě za falšování testů spotřeby.

Mitsubishi se již několik let snaží získat zpět důvěru zákazníků, o kterou přišlo po skandálu s defekty na počátku tohoto století. Skandál vypukl poté, co se ukázalo, že automobilka od 70. let zatajovala problémy svých vozů, jako selhávání brzd, spojky či vadných palivových nádrží.