Technické parametry

Citroën C5 2.0 BlueHDI EAT6

Motor: vznětový čtyřválec
Objem: 1997 ccm
Výkon: 133 kW (180 k)
Toč. moment: 400 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 8,7 s
Max. rychlost: 222 km/h
Komb. spotřeba: 4,4 l/ 100 km
Rozměry: 4779 x 1860 x 1458 mm
Cena: 699 900 Kč

Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Tím je fakt, že za velmi nízkou cenu nabídne velké množství pohodlí a skvělou výbavu. Osloví ještě firemní klientelu, hledající spíš moderní vozy?

Designem tedy určitě ne. C5 jezdí po silnicích dlouho a je okoukaný, nepomohl ani facelift, který před lety přidal drobnosti, jako jsou dnes obvyklé LED pro denní svícení. Auto není na první pohled vyloženě ošklivé, nicméně působí už staře. Pokus o výstřední řešení snad najdeme jen na zádi, kde má sedan dovnitř vyduté zadní okno. Toho si ale málokdo všimne. Citroën alespoň na střední třídu působí jako velké auto.

Francouzi, zejména pak ti z Citroënu, jsou ale přece jen známí tím, že řidiče zásobují designovými "úlety". Jelikož se návrháři vozu nemohli patřičně vyřádit na exteriéru, vynahradili si to uvnitř. Citroën C5 je posledním přeživším vozem z doby, kdy tato automobilka propagovala nemilé řešení v podobě volantu s pevným středem.

Filozofií bylo, že řidič má sice k dispozici změť tlačítek na volantu, ale dobře se v nich zorientuje, protože i při zatáčení jsou stále na stejném místě. Problémem ale je, že volant je kvůli tomu až příliš velký, celé sochařské dílo nevypadá příliš dobře a efekt v podobě lepší orientace je spíš iluzorní. Ve své době mělo toto řešení více modelů značky, naštěstí jsou už všechny pryč.

O deset let nazpět posádku přesune i zbytek interiéru. Budíky se spoustou monochromatických displejů, pomalá navigace s hrubou grafikou nebo masivní sedačky připomínající zubařské křeslo se už dnes příliš nenosí.

C5 je starý vůz, kterému chybí moderní technika, takže se už dnes nemůže srovnávat s konkurencí, jako je nový Volkswagen Passat nebo Škoda Superb. Citroën si je toho dobře vědom, a tak ho nabízí v plné výbavě za dumpingovou cenu od 580 tisíc korun. Tím pádem je jeho zastaralost zčásti omluvitelná.

Ne vše je ale vyloženě zlé - C5 totiž skrývá jeden trumf, který je zároveň jeho odkazem hluboko do minulosti. Citroëny totiž byly a jsou ještě známé díky svému specifickému řešení podvozku se vzduchovým odpružením.

Přesněji řečeno, C5 používá systém Hydractive 3+, jde o hydropneumatické tlumiče. Ty mají nastavitelnou výšku a tuhost pomocí tlačítek v interiéru. To je v dané třídě, zejména mezi spotřebními značkami, absolutní výjimka.

Totéž platí i pro cenovou kategorii (verze s tímto podvozkem stojí nejméně 620 tisíc korun). Moderní konkurence se však snaží takovému podvozku přiblížit alespoň elektronicky nastavitelnou tuhostí tlumičů.

Jenže podvozek Hydractive má své specifické chování. Při jízdě, ať už v komfortním nebo sportovním režimu, si cestující připadají, jako by se vznášeli na létajícím koberci. I s velkými koly totiž C5 dokáže žehlit asfaltové nedostatky silnic. Na dálnici je přitom dostatečně stabilní i ve vysokých rychlostech a dobře se ovládá.

Jediný problém mohou tvořit příčné nerovnosti, které dokážou podvozek na moment rozhodit a projeví se silnějším drcnutím. To je ale společné většině vzduchových řešení. Citroën C5 tak může nabídnout nesmírně komfortní svezení, čímž jde o vůz vyloženě se hodící pro dálkové cestování.

O tom ostatně vypovídá i motor. Jde o jednotku 2.0 BlueHDI o výkonu 180 koní (v nabídce je ještě slabší verze 150 k). Ta sice neoslní dynamikou, ale nabídne slušnou spotřebu pohybující se od 6,5 do 8 litrů nafty na 100 kilometrů. V testovaném voze byla spojena se šestistupňovým automatem, který je ale z dnešního pohledu už zastaralý.

I proto je lepší k vozu přistupovat s trpělivostí a nenutit ho do sportovní jízdy. Na tu rozhodně stavěný nikdy nebyl a i téměř po devíti letech je zřejmé, že mu víc vyhovuje defenzivní styl.

Související