Akcie francouzské automobilky Renault prudce klesají, kolem poledne ztrácely až pětinu své hodnoty. Důvodem je prohlášení zástupce odborového svazu, že minulý týden prohledávali kanceláře firmy vyšetřovatelé, zřejmě v souvislosti s emisními testy, uvedla agentura Reuters. Renault později vyšetřování potvrdil a ujistil, že se žádných podvodů nedopustil.

Podle Renaultu vyšetřovatelé rozšířili své dosavadní šetření a chtěli překontrolovat způsob používání technologie na měření emisí výfukových plynů. Firma uvedla, že s úřady plně spolupracuje a že vyšetřovatelé doposud nenašli žádné důkazy o tom, že by vozy Renaultu byly vybavené zařízením na falšování výsledků emisních testů.

"Několik kanceláří Renaultu bylo prohledáváno vyšetřovateli, kteří se zaměřují na podvody," řekl agentuře Reuters představitel odborů Florent Grimaldi. Podle agentury Bloomberg vyšetřovatelé zabavili ve firmě počítače. "Vedení nepotvrdilo, že je to kvůli emisím NOx, ale vzhledem k úsekům, ve kterých byla inspekce, si myslíme, že to může být spojené." Vyšetřovatelé se podle něj zaměřili právě na ty části ve firmě, které mají co dělat se zkušebními normami a certifikacemi motorů. Podle toho je možné se domnívat, že se šetření vztahuje k emisním standardům v souvislosti se skandálem Volkswagenu.

Ministryně životního prostředí Ségolene Royalová, která testy emisních technologií ve francouzských a zahraničních autech nařídila, ve čtvrtek uvedla, že na podvody v Renaultu nic neukazuje. "Akcionáři a zaměstnanci mohou být v klidu," řekla novinářům. Předběžné výsledky ale podle ní ukázaly, že auta Renaultu a dvou zahraničních automobilek překračovala povolené emise oxidu uhličitého a oxidů dusíku, citoval ji server Le Figaro.

Francouzský ministr hospodářství Emmanuel Macron mezitím v Berlíně prohlásil, že inspekce na třech pracovištích Renaultu byly "běžné" prohlídky. Na Renaultu prý žádné zvláštní stigma neulpívá a jeho situace není "v žádném případě" srovnatelná se situací německého Volkswagenu, zasaženého emisním skandálem.

Na razii ve čtvrtek upozornil odborář Grimaldi. Akcie Renaultu se po jeho sdělení propadly až o 22 procent a podle agentury Reuters zaznamenaly nejhorší pokles od 17. listopadu 1994, kdy firma vstoupila na burzu. Tržní kapitalizace firmy, ve které má francouzský stát téměř pětinový podíl, se snížila o zhruba pět miliard eur (113,1 miliardy korun). Akcie ale propad v průběhu dne zmírnily a obchodování uzavřely na ceně 77,75 eura se ztrátou 10,3 procenta.

Pozornost vyšetřovatelů se na výrobce automobilů zaměřila po oznámení amerických regulátorů loni v září, že německý Volkswagen podváděl při testování emisí u svých vozů s naftovými motory. Francouzské úřady poté oznámily, že začnou vyšetřovat, zda Volkswagen kvůli emisím nepodváděl majitele naftových vozů, a slíbily, že rozšíří vyšetřování na všechny automobilky, včetně Renaultu a PSA Peugeot Citroën. Úřad pro životní prostředí pak samostatně začal náhodně testovat vozidla, aby zjistil rozdíly údajů o emisích při laboratorním testování a reálnými čísly.

Problémy mají i akcie italsko-americké automobilky Fiat Chrysler Automobiles (FCA) na milánské burze. Obchodování s akciemi bylo ve čtvrtek pozastaveno poté, co se jejich cena propadla o osm procent v reakci na zprávu serveru Automotive News, podle které firma čelí žalobě kvůli nadhodnocování údajů o prodeji ve Spojených státech.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru