Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Technické parametry

Lexus RC F

Motor: atmosférický zážehový osmiválec
Objem: 4969 ccm
Výkon: 351 kW (477 k)
Toč. moment: 530 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 4,5 s
Max. rychlost: 270 km/h
Komb. spotřeba: 10,8 l / 100 km
Rozměry: 4705 x 1845 x 1390 mm
Cena: 2 145 000 korun včetně DPH

Lexus je předně výrobcem ekologických automobilů. Ještě donedávna byl každý model z jeho nabídky vybaven hybridním pohonem. Nyní se tato luxusní značka patřící pod křídla japonské Toyoty vrací k dávným kořenům. Lexus RC F je vše, jen ne tichý a úsporný.

Jako by se automobilka všemi těmi usedlými a ekologicky smýšlejícími modely vykoupila, teď má tak právo na trochu divočiny. Pod kapotu nového kupé usadila opravdu lahůdkový stroj. Atmosférický benzinový osmiválec s pětilitrovým objemem a výkonem 477 koní hnaným čistě na zadní kola. Motor, který nepotřebuje pomoc turbodmychadel nebo kompresorů, se už dnes jen tak nevidí. Dokonce i jeho úhlavní nepřítel BMW M4 vsadil na menší přeplňovaný osmiválec. Lexus by tak mohl mít šanci zaujmout ty, kteří jsou zastánci klasického přístupu k hledání síly.

Auto by je ale mohlo přitáhnout i designem. Zatímco BMW je vidět na každém rohu, kupé od Lexusu a ještě ke všemu takto vypadající, působí v ulicích českých měst jako exot z jiné dimenze. Až komiksově přehnané tvary přídě, nafouknutá kapota, nízká silueta a dokonale vypletená kola dělají své spolu s nápadným modrým lakem. Tohle auto patří k těm, která svému majiteli zaručí pozornost, ať už zastaví kdekoli.

Možná budou mít někteří Evropané problém se stylem kabiny. Palubní deska je vyloženě japonská. Tvrdé plasty jsou kvalitní, ale tvarově spíše policová deska by zapadla do rodinného vozu. Radost snad udělá milovníkům hi-tech. Klimatizace se ovládá pomocí dotykových ploch, zábavní systém zase touchpadem jako u notebooku. Pěkně je zpracovaný přístrojový štít.

Místo klasických budíků má obrazovku, takže vzezření rychloměru a otáčkoměru mění podle toho, v jakém jízdním režimu se auto právě nachází. Když řidič zvolí ekologickou jízdu, ukazatel otáček se promění v jakýsi modrý kruh kontrolující sílu sešlápnutí plynu. Tím řidiče nabádá k šetrnému ježdění. Komu by se ale v takovém voze chtělo jezdit pomalu?

S kupé RC F se totiž dají dělat jiné věci. To, že je za ně třeba platit 17 litrů benzinu na 100 km možná není nutné řešit. Stačí posunout otočný volič doprava a zapne se režim Sport nebo ještě ostřejší Sport+. Auto v tu chvíli začne reagovat na plyn jako splašené.

Simulovaná ručička umí kolem otáčkoměru proběhnout velmi rychle. Vzhledem k atmosférickému plnění jednotky je gradace výkonu přímočará. Jen okolo 4000 otáček za minutu nastane kouzelný moment připomínající stíhačku překračující rychlost zvuku. To se v RC F plně rozevřou klapky a zvuk motoru se změní z drsného bručení ve frenetický jekot. Auto přitom zvládne překonat stokilometrovou rychlost za 4,5 sekundy, pomáhá mu v tom i bleskově řadící osmistupňový automat.

Podívejte se, jak se jezdí s Lexusem RC F:

Řízení RC F je neuvěřitelně příkré. Stačí jen jemně naznačit směr a kupé se už poslušně stáčí. Nejzábavnějším cvikem je řízení vozu plynem. Díky příplatkové elektronické uzávěře zadního diferenciálu, která umí ještě rozdělovat sílu mezi kola, to jde snadno. Systém má vlastní nastavení. Tlačítkem TVD si řidič může vybrat režim na závodní okruh nebo na slalom. Naučit se jezdit řízeným smykem pak díky tomuto zařízení nevyžaduje příliš mnoho cviku.

RC F je velmi zábavné auto, ale obstojí ve srovnání s BMW M4? Bohužel má dva nedostatky. Trápí je příliš vysoká hmotnost (1840 kg) a řízení i přes své hbité reakce působí více uměle než u bavorského soupeře. Vzhledem k tomu, že i cena je mírně vyšší, bude tato hračka bavit hlavně ty, kteří mají vztah k japonskému pojetí sportovního vozu.

Související