Už několik let vládne automobilovému trhu downsizing, tedy stále se zmenšující objem motorů a jeho nahrazování přeplňováním. Není to ale zdaleka jediná cesta, jak dosáhnout nižší spotřeby a emisí. To vědí u Mazdy. Jako jedna z mála se nebojí, a svůj nový sedan vybavila atmosférickou jednotkou.

Mazda 3 je třetím modelem z nové generace vozů této japonské automobilky. Ty mají jednotný design, ať už jde o kompaktní SUV CX-5, nebo model střední třídy Mazda 6. Jde o jakousi společnou filozofii, které Japonci říkají Kodo, což česky znamená "duše v pohybu". A tak i trojka dostala výraznou masku chladiče s chromovým "úsměvem" přecházejícím do předních světlometů a vlnkovité prolisy na bocích karoserie.

Takové linky dělají z tohoto vozu jeden z nejhezčích ve své třídě, zejména v karosářské variantě sedan se splývavou zádí. Mazda 3 se rovněž nabízí i jako hatchback.

Za krásu se platí, a tak si na nedostatek místa možná budou stěžovat cestující na zadních sedadlech. Sedan bude určitě výrazně méně prodávaný než hatchback také kvůli tomu, že i když se do kufru vejde 419 litrů nákladu, přístup do něj omezuje víko.

Mazda je ale známá kvalitním provedením interiéru a nová trojka není výjimkou. A tak jsou sedadla pohodlná a palubní deska, ač zpracovaná převážně z tvrdého plastu, vypadá hodnotně. Kaplička s přístroji, jejíž dominantou je velký otáčkoměr, vytváří sportovní náladu.

Model, který jsme zkoušeli, byl navíc vybaven multimediálním systémem. Ten má dotykovou obrazovku uprostřed palubní desky, lze ho také ovládat pomocí otočného voliče na středovém tunelu. Je to trochu zmatek, ale prostředí systému je jednoduché a přehledné.

Úspora benzinu

Aktuální generaci vozů Mazda spojuje nejen design, ale i technologický balíček, jemuž japonská automobilka říká Skyactiv. Sada úprav, které se týkají motoru, převodovky, řízení i samotného šasi, má za úkol přinést zajímavé jízdní vlastnosti, ale hlavně nízkou spotřebu. Testovaná verze s benzinovým motorem G120 nebyla výjimkou.

Tento motor využívá vyšší kompresní poměr ke zlepšení své účinnosti, šasi vozu je navíc velmi lehké, a tak celková hmotnost Mazdy 3 dosahuje jen na 1275 kilogramů. I díky tomu se podařilo při běžném týdenním používání vozu naměřit jen něco málo přes šest litrů benzinu na 100 kilometrů. A výhodou atmosféricky plněné jednotky je i to, že na rozdíl od turbomotorů její spotřeba příliš nekolísá. Při klidném tempu se tak dá jezdit za 5,6 litru, při dynamické jízdě, ve městě nebo na delších cestách po dálnici palubní počítač ukáže okolo 7 litrů.

Snadná ovladatelnost

U točivé atmosférické jednotky je ovšem nutné hledat výkonnostní maxima ve vyšších otáčkách, na což není řada řidičů už dnes zvyklá. Proto když si chce řidič za volantem Mazdy 3 užít, musí správně řadit přesnou manuální šestistupňovou převodovkou a nechávat motor ve druhé polovině jeho otáčkového spektra. Spolu s velmi citlivým řízením a hlavně precizně nastaveným podvozkem, přesně tak, jak to Mazda umí, to znamená, že auto bude velmi zábavné na malých silnicích.

Navíc nízká hmotnost prospívá i ovladatelnosti. Na adrenalinu přidává i poměrně pěkně znělý zvuk. Za volantem se navíc sedí nízko, pěkně u těžiště, takže má řidič pocit, jako by auto téměř cítil celým svým tělem. Je jen škoda, že se v nabídce motorů neobjevila ještě výkonnější verze.

Mazda 3 G120

Motor: zážehový atmosférický čtyřválec
Objem: 1998 ccm
Výkon: 88 kW (120 k)
Toč. moment: 210 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 8,8 s
Max. rychlost: 198 km/h
Komb. spotřeba: 5,1 l/100 km
Rozměry: 4580 × 1795 × 1450 mm
Cena: 434 900 korun včetně DPH