Vládní osobní speciál, nebo-li VOS, sloužil pro transport prvních komunistických papalášů a jejich doprovodu. Jezdili s ním Klement Gottwald, jeho manželka Marta, ale i třeba první tajemník KSČ Rudolf Slánský. Protože se vláda obávala o své životy, zadání pro výrobu luxusní limuzíny bylo jasné. Musí být pancéřovaná.

Vznikly dvě verze, jedna s těžkým obrněním pro vládní představitele a jedna se slabším pro jejich méně významný doprovod. Na stavbě speciálu spolupracovaly automobilky Škoda, Praga i Tatra. O karosérii se postaral závod Sodomka ve Vysokém Mýtě, který se později přejmenoval na Karosu. Stavba obrněného modelu ale znamenala mnoho komplikací. Například příliš vysokou hmotnost – jen okna vozu s tloušťkou 52 mm vážila každé 80 kg.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se