Stuttgartská automobilka se chce stát průkopníkem v oblasti takzvané car-to-car komunikace. Jde o systém umožňující předávání důležitých informací mezi jednotlivými vozy. Je zatím v plenkách, přesto se už letos objeví na palubě Mercedesů. Využívat bude chytrý telefon řidiče propojený s autem a vybavený speciální aplikací.

Jak komunikace probíhá? Existují dva způsoby – první z nich je zcela automatický. Vozidlo se například stane účastníkem dopravní nehody. Pokud je toho schopné, vyšle o nehodě zprávu. Ta se okamžitě dostane ke všem řidičům vybaveným tímto systémem v blízkém okolí. Mohou se pak místu vyhnout, nebo se předem připravit na případné komplikace.

Další možností je, že varování do systému zadá sám řidič stisknutím patřičného tlačítka. Jde třeba o situaci, kdy potká nebezpečné vozidlo, které se řítí v protisměru. Může také narazit na zvěř, varovat před nehodou, která nebyla automaticky zachycena, nebo upozornit na nebezpečné povětrnostní podmínky na cestě. Informaci opět dostanou jen řidiči v relevantní vzdálenosti od místa.

Zavedení takového systému by mělo řidičům ulehčit cestování a zabránit nehodám. Aplikace bude k dispozici ještě letos, ale zatím jen pro německý trh. Dá se však očekávat, že pokud se osvědčí, nebude dlouho trvat a rozšíří se i do dalších zemí.

Takto bude vypadat varování před nehodou v systému Mercedesu

Systém komunikace car-to-car ve vozech Mercedes-Benz

Mercedes-Benz není zdaleka jedinou automobilkou, která pracuje na podobném systému. Naučit mezi sebou komunikovat své vozy chce i Ford. V současnosti proto testuje systém takzvaného elektronického brzdového světla. Ten by měl zabránit hlavně srážkám s vozidly v nepřehledných úsecích.

Funguje tak, že pokud auto prudce brzdí, vyšle o tom současně informaci do svého okolí. Řidiči jedoucí za ním jsou pak okamžitě na obrazovce svého auta varováni, že vůz vpředu zastavuje. Mohou tak začít brzdit dříve, než by si auta běžně všimli.

Na komunikaci mezi vozidly pracuje i Volvo, které by ji chtělo do svých aut zavést okolo roku 2016. Nástavbou na tento systém bude varinta car-to-object. Ta umožní výměnu informací přímo se silniční infrastrukturou. Policie nebo záchranka by tak mohla být automaticky informovaná o nehodě, situaci by se mohla přizpůsobit světelná signalizace. Takový systém už ale vyžaduje výstavbu zařízení podél silnic, což je finančně nákladnější.

 

Podívejte se, jak by měl fungovat systém komunikace car-to-car a car-to-object (anglicky):