Zdálo se, že se v dubnu trh v zemích EU a EFTA (Švýcarsko, Norsko, Island) odrazil ode dna, když po osmnácti měsících v řadě s meziročním poklesem konečně stoupl (podrobnosti zde). Jenže květen prodejce znovu rozesmutnil. Podle Asociace evropských výrobců automobilů ACEA poklesl počet nových registrací v porovnání s loňským májem o 5,9 procenta. Za prvních pět měsíců roku 2013 činí propad dokonce 6,8 procenta.

Škoda, která na domácím trhu bojuje s generační výměnou Octavie (podrobnosti zde), zaznamenala relativně dobrý měsíc. Sice také meziročně poklesla, ale pouze o 5,3 procenta, takže o desetinu zvětšila podíl na trhu na rovná čtyři procenta. V hitparádě všech značek obsadila 11. místo, když oproti dubnu o příčku přeskočila Toyotu. V průběžném pořadí za celý rok patří české značce 12. místo a oproti loňsku ztrácí rovných šest procent.

Žebříček dvaceti značek s nejvyšším počtem registrací v letošním květnu v zemích EU a EFTA vypadá následovně:

1. Volkswagen    137 521 (1. i v celém roce 2013)

2. Ford                  85 367 (2.)

3. Opel                  76 327 (3.)

4. Peugeot            65 529 (5.)

5. Audi                  63 888 (6.)

6. Renault             61 463 (4.)

7. Fiat                   57 185 (9.)

8. BMW                 54 747 (7.)

9. Mercedes          54 496 (10.)

10. Citroën             52 399 (8.)

11. Škoda              43 079 (12.)

12. Toyota             42 836 (11.)

13. Hyundai           36 468 (13.)

14. Nissan             35 000 (14.)

15. Kia                   30 357 (15.)

16. Seat                26 469 (16.)

17. Dacia               25 239 (17.)

18. Volvo               19 145 (18.)

19. Mini                 13 786 (21.)

20. Suzuki             13 121 (20.)

Kliknutím na aktivní jméno značky získáte přístup k podrobným a exkluzivním informacím o většině jejích modelů na českém trhu včetně ceníků a podrobných testů.

Z pohledu meziročního porovnání se v květnu nejvíce dařilo Mazdě, která se sice do TOP 20 o jednu příčku nevešla, ale oproti loňsku si polepšila téměř o 30 procent. Z nárůstu o 16 procent se těší u Dacie. Téměř třináctiprocentní progres zaznamenal Seat, jediná značka koncernu Volkswagen, která byla v květnu v kladných číslech. Všichni tři jmenovaní výrobci těží z úspěchu svých nových modelů, žádná jiná automobilka se dvouciferným růstem chlubit nemůže.

To dvouciferných poklesů máme mnohem více. Nejhorší meziroční propady se v květnu týkají Jeepu (téměř 40 procent) a Lexusu (32,6 %). Ze značek TOP 20 se nejméně dařilo Renaultu. Co je francouzskému koncernu platné, že jeho levná značka Dacia oproti loňsku prodala o tři a půl tisíce aut víc, když Renault ztratil více než 13 tisíc vozů a téměř 18 procent.

 

Z perspektivy prvních pěti měsíců roku si iproti loňsku nejvíce polepšila Mazda (o 20,5 %) a ze značek TOP 20 Dacia (o 17,5 %). Nejvíc v minusu jsou Lexus (o 34,6 %) a z hráčů první dvacítky Citroën (o 16,4 %).

Většina důležitých trhů v květnu meziročně klesala. Německo a Francie o deset procent, Itálie o osm procent a Španělsko o 2,6 %. Tradiční plusovou výjimku představuje Velká Británie s jedenáctiprocentním nárůstem. Český trh byl v květnu 13. nejsilnější v Evropě s meziročním poklesem 7,2 %.

 

Z meziročního pohledu se v květnu nejvíce dařilo Mazdě, která se sice do TOP 20

o jednu příčku nevešla, ale proti loňsku si polepšila téměř o 30 procent. Z

nárůstu o 16 procent se těší u Dacie. Téměř třináctiprocentní progres

zaznamenal Seat, jediná značka koncernu Volkswagen, která byla v květnu v

kladných číslech. Žádný jiný výrobce se dvouciferným růstem nechlubí.

To dvouciferných poklesů máme mnohem více. Nejhorší meziroční propady se v

květnu týkají Jeepu (téměř 40 procent) a Lexusu (32,6 %). Ze značek TOP 20 se

nejvíce nedařilo Renaultu. Co je francouzskému koncernu platné, že jeho levná

značka Dacia proti loňsku prodala o tři a půl tisíce aut víc, když Renault

ztratil více než 13 tisíc vozů a téměř 18 procent.

Z perspektivy prvních pěti měsíců roku si proti loňsku nejvíce polepšila Mazda

(o 20,5 %) a ze značek TOP 20 Dacia (o 17,5 %). Nejvíc v minusu jsou Lexus (o

34,6 %) a z hráčů první dvacítky Citroën (o 16,4 %).

Většina důležitých trhů v květnu meziročně klesala. Německo a Francie o deset

procent, Itálie o osm procent a Španělsko o 2,6 %. Tradiční plusovou výjimku

představuje Velká Británie s jedenáctprocentním nárůstem. Český t