Společnost Tesla Motors letos plánuje produkci 20 tisíc vozů a mohutně expanduje. Buduje síť rychlonabíječek a vlastních obchodů. Čeká nás éra automobilů s baterkou místo nádrže?

Tesla Motors zakoupila od General Motors obrovskou továrnu v Silicon Valley a chystá produkci masově orientovaných modelů. Model S, který začíná na 52 400 USD, ohromil odbornou veřejnost skvělým výkonem. Koupě továrny za 42 milionů dolarů byla podstatně nižší investicí, než kdyby se automobilka pustila do výstavby zcela nové továrny. Letos automobilka plánuje produkci 20 000 vozů, čímž by se měla dostat do černých čísel.

Tesla dělá spoustu věcí jinak než ostatní v automobilovém průmyslu. Většinu hlavních komponentů si vyrábí sama, investuje do infrastruktury rychlonabíječek u silnic, buduje vlastní retailové outlety a spolupracuje s celou řadou technologických firem ze Silicon Valley. Výhodou automobilky je, že nemusí zápasit s přísnou regulací emisí a spotřeby, zajímavostí je také, že nemá žádné penzijní či zdravotní programy pro zaměstnance, a dokonce nemá ani odbory.

 

Jedním z hlavních témat příštích let je navíc bezesporu strukturální pokles poptávky po ropě ze zemí OECD. Za tímto trendem stojí stále rostoucí energetická efektivita dopravního sektoru, který je zodpovědný za 60 % poptávky po ropě. Spekulace na pokles rafinerských společností, které budou muset zavírat své kapacity (nadkapacita v odvětví snižuje ziskovost a ztěžuje dluhovou službu), je jednou z možností, jak hrát toto téma. Druhou možností je sázka na inovátory v odvětví, kteří se přímo podíejlí na poklesu poptávky po ropě.

Společnost Tesla Motors, která v současné době sériově vyrábí nejpokročilejší elektromobil na trhu, dokázala snížit nákladovou strukturu svých baterií na úctyhodných $250-300/kWh, zatímco běžný standard v automobilovém odvětví se dnes pohybuje na úrovni $500-600/kWh. Tesla je tak na bázi celkových nákladů vlastnictví cenově konkurenceschopná vůči běžným spalovacím motorům (započítávají se úspory nákladů na benzin, očekávaná depreciace a výdaje za opravy a údržbu). Proto také cena akcie roste a poroste i nadále.

Jaroslav Brzoň, investiční stratég BBI